ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ Η άγνωστη μάχη της Λάμπης (Σεπτ-Οκτ. 1943): Η περιγραφή ντοκουμέντο που έδωσε Άγγλος βετεράνος μαχητής στον φίλο Αντώνη Διακαναστάση

17
4135

Μια άγνωστη για πολλούς μάχη που έγινε στην περιοχή της Λάμπης στην Κω (παλιό Αεροδρόμιο) ανάμεσα σε Άγγλους και Γερμανούς τέτοιες μέρες (Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 1943) με περιγραφή ενός βετεράνου Άγγλου μαχητή που ήρθε στην Κω ως τουρίστας το 2002.

Τους χάρτες, όπου έχει σημειώσει τη μαρτυρία του,  τους παρέδωσε στον φίλο Αντώνη Διακαναστάση το 2002 ένας 90χρονος τότε, Άγγλος, βετεράνος του πολέμου ο οποίος είχε πάρει μέρος στην συγκεκριμένη μάχη.
Ο Α. Διακαναστάσης μας τόνισε ότι του έκανε εντύπωση το γεγονός ότι, ο εν λόγω Άγγλος βετεράνος ήταν γεμάτος παράσημα και είχε τρία δάκτυλα κομμένα, ενώ ήταν συνέχεια χαμογελαστός.
Ύστερα από έρευνα στην συγκεκριμένη περιοχή μάλιστα ο φίλος Αντώνης βρήκε κι ένα παλιό Αγγλικό κράνος, κατάλοιπο της συγκεκριμένης μάχης.
Με την βοήθεια του φίλου Γιάννη Λιοντή, το καθάρισαν και διαπίστωσαν ότι είχε «το χρώμα της ερήμου» (αυτά τα κράνη, από τα συμμαχικά στρατεύματα, φορούσαν οι Άγγλοι που ήρθαν από την Παλαιστίνη, όπως το περιγράφει ο Άγγλος μαχητής στην μαρτυρία του).
Το μεγάλο ενδιαφέρον των χαρτών που παρέδωσε ο Άγγλος μαχητής στον Αντώνη Διακαναστάση είναι ότι έχουν  περιγραφή των γεγονότων από τον ίδιο, εξηγώντας  τι έγινε εκείνο το διάστημα,  πως από μια δύναμη 400 ανδρών σώθηκε μόνο των 1/3 περίπου, ενώ ο ίδιος επέστρεψε στην Αγγλία το 1945 (έπειτα από 4 δύσκολα χρόνια επιχειρήσεων σε 15 χώρες).
Σύμφωνα με την περιγραφή του Άγγλου βετεράνου του πολέμου, ο ίδιος με τη διμοιρία του επέβαιναν στο πρώτο αεροπλάνο που προσγειώθηκε στη  θέση 1 (που έχει μαρκάρει στο χάρτη) σε ένα πράσινο αγρό, εκεί που βρίσκονται σήμερα τα ΚΑΑΥ στο Φάρο. Χωρίς συγκεκριμένη αποστολή -όπως σημειώνει- παρά μόνο «μόλις κατεβείτε από το αεροπλάνο σκάψτε», αμέσως μετά προσγειώθηκε κι ένα δεύτερο Αγγλικό αεροσκάφος, ενώ τα υπόλοιπα 6 που ακολούθησαν βομβαρδίστηκαν από τους Γερμανούς.
Λίγες μέρες αργότερα οι Άγγλοι στρατιώτες ενώ είχαν προχωρήσει στη θέση 2, περίπου ένα χλμ πιο πέρα, κατά μήκος της ακτής, βλέπουν στα ανοικτά ισχυρή Γερμανική ναυτική δύναμη. Kατά μήκος του παραλιακού δρόμου σημειώθηκε αντίσταση από δυνάμεις του πεζικού, ωστόσο το Γερμανικό πυροβολικό τους έπληξε και χωρίς συμμαχική αεροπορική υποστήριξη από αέρος -όπως σημειώνει- γρήγορα οι γερμανικές δυνάμεις τους κύκλωσαν, περιγράφοντας τέλος πως αιχμαλωτίστηκε και κατάφερε να επιστρέψει σώος στην Αγγλία το 1945, προς έκπληξη της Σκότλαντ γιαρντ.
Η Μάχη της Κω

Αναγνωρίζοντας το ζωτικό ρόλο του μοναδικού αεροδρομίου των Συμμάχων στην Κω η γερμανική 10η Αεροπορική Δύναμη (X Fliegerkorps) άρχισε στις 18 Σεπτεμβρίου να πραγματοποιεί βομβαρδισμούς, τόσο στο αεροδρόμιο όσο και σε θέσεις των Συμμάχων στο νησί. Παράλληλα άρχισαν να φτάνουν ενισχύσεις σε αεροσκάφη, παρέχοντας στους Γερμανούς 362 επιχειρησιακά αεροσκάφη στην περιοχή του Αιγαίου έως την 1η Οκτωβρίου[11].

Οι Βρετανικές δυνάμεις στην Κω αποτελούνταν από 1.500 άνδρες, 680 από τους οποίους άνηκαν στo 1ο Τάγμα Ελαφρού Πεζικού του Ντάρχαμ (1st Bn, Durham Light Infantry) και οι υπόλοιποι ήταν κυρίως προσωπικό της ΡΑΦ ενώ υπήρχαν και 3.500 Ιταλοί του 10ου Συντάγματος της 50ης Μεραρχίας Πεζικού «Βασίλισσα» («Regina»). Στις 3 Οκτωβρίου οι Γερμανοί ξεκίνησαν ρίψεις αλεξιπτωτιστών και αμφίβιες αποβάσεις, σε μία επιχείρηση που έγινε γνωστή ως «Επιχείρηση Πολική Αρκούδα» (Unternehmen Eisbär), και έφτασαν στις παρυφές της πρωτεύουσας του νησιού αργότερα την ίδια μέρα. Οι Βρετανοί υποχώρησαν κατά τη διάρκεια της νύχτας και παραδόθηκαν την επόμενη ημέρα. Η πτώση της Κω αποτέλεσε καίριο χτύπημα για τους Βρετανούς καθώς τους αποστέρησε από την απαραίτητη αεροπορική κάλυψη[12]. Οι Γερμανοί αιχμαλώτισαν 1388 Βρετανούς και 3145 Ιταλούς[13]. Στις 3 Οκτωβρίου γερμανικά στρατεύματα εκτέλεσαν (στο Λινοπότι) τον αιχμάλωτο Ιταλό διοικητή του νησιού Συνταγματάρχη Φελίτσε Λέγγιο (Felice Leggio) και 101 από τους αξιωματικούς του. Οι εκτελέσεις αυτές έγιναν σύμφωνα με τη διαταγή του Αδόλφου Χίτλερ στις 11 Σεπτεμβρίου να εκτελούνται οι αιχμάλωτοι Ιταλοί αξιωματικοί[14].

17 ΣΧΟΛΙΑ

  1. **** ΣΤΟΝ »ΙΣΤΟΡΙΚΟ» ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΚΩ ..ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ »’PARADISE BEACH»’ …H ONOMΑΣΙΑ ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΙΑΣ ΔΩΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80..!!!!!!!!!

    • Προς τους παραπάνω έξυπνους ο χάρτης δεν είναι υπηρεσιακός διότι ο άνθρωπος ήταν στρατιώτης Όχι υπευθηνος αποστολής και βρήκε ένα χάρτη του νησιού να γράψει γεγονότα φυσικά δεν είναι χάρτης του 40 μπορεί να τον έκανε 80 ο άνθρωπος ήταν φιλέλληνας και λάτρης της κω κάθε χρόνο έκανε διακοπές εδω

      • ΤΙ ΛΕΣ ΡΕ ΕΣΥ …ΑΜΒΛΥΝΟΥΣ…ΣΟΒΑΡΑ;;; ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΗΓΗΣΗ ΣΟΥ….ΤΙ ΛΕΣ ΡΕ ΣΥ..!!!

  2. ΕΞΑΚΟΣΣΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΕΙΝΑΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΑ AKOYTE MEMETIA? ΠΙΣΩ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΑ ΣΑΣ

  3. Περιμέναμε την αποκατάσταση αυτών με μια μελέτη που εκπονήθηκε από τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Πράγματι η μελέτη αυτή ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2017 πλην όμως δεν εγκρίθηκε από την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων, η οποία θεωρεί ότι πρέπει να συνοδεύεται και από μελέτη στατικής επάρκειας. Μάλιστα είναι γνωστή η άποψη της άνω Υπηρεσίας από τον Φλεβάρη του 2018 χωρίς κανείς να ενημερώσει όλους εμάς που βρισκόμαστε στο κτίριο σε καθημερινή βάση. (αυτα λεει ο κος Χατζηαμαλλος για τα δικαστηρια)

  4. Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει την σέβονται και την προσκυνούν ακόμα και οι κατακτητές της

  5. Ο βετεράνος με την μονάδα του δεν προσγειώθηκαν στη Λάμπη αλλά στο αεροδρόμιο Αντιμάχειας και αυθημερόν τους μετέφεραν στη Λάμπη για να βοηθήσουν στον δεύτερο αεροδιάδρομο. Από εκεί μεταφέρθηκαν βόρεια του Πελεζικίου στην ακτή για άμυνα στους Γερμανούς που βγήκαν στο Μαρμάρι και επιτέθηκαν στη πόλη. Πρέπει ν’ ανήκε στολόχο διοικήσεως του 1ου ελαφρύ τάγματος του Ντάραμ. Κατά τα άλλα σωστά τα θυμάται.

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης