Κ. Κογιόπουλος (για φωτιά στο Οινοποιείο): Ύβρις στην ιστορία & τον πολιτισμό μας. Κίνδυνος για την υγεία μας

15
2640

Η ΦΩΤΙΑ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ. ΥΒΡΙΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ. ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ.

Η βιομηχανική κληρονομιά της Κω είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο της νεότερης ιστορίας μας. Το εναπομείναν κτηριακό δυναμικό, οι παλιές βιομηχανικές ζώνες που πλέον έχουν ενταχθεί στον σύγχρονο αστικό ιστό πρέπει να προστατευθεί και να γίνει ένα δυναμικό κομμάτι της τοπικής οικονομίας.

Το Οινοποιείο ιδρύθηκε το 1928 ως παράρτημα της ιταλικής C.A.I.R. και ήταν η πρώτη εργοστασιακή μονάδα που έγινε ποτέ στην Κω. Από το 1991 το εργοστάσιο έπαψε να λειτουργεί και το 2001 έκλεισε εντελώς. Τότε η μονάδα ανήκε στην Αγροτική Τράπεζα. Αμέσως άρχισε ένας αγώνας από τον Δήμο και από φορείς και παράγοντες της τοπικής κοινωνίας, που έτρεξαν και αγωνίστηκαν ώστε το εργοστάσιο να μην πουληθεί, να μην πάει σε ξένια χέρια, να μην γίνει ένα άλλο τεράστιο ξενοδοχείο στην ήδη υποβαθμισμένη περιοχή των Λαϊκών, αλλά να περάσει στα χέρια του Κωακού λαού που ανήκει. Οι προσπάθειες όλων των Κώων απέδωσαν και το υπουργείο Πολιτισμού χαρακτήρισε το Οινοποιείο και την Α.ΒΙ.ΚΩ μνημεία βιομηχανικής κληρονομιάς μοναδικής αξίας για το νησιωτικό χώρο. Όμως ο αγώνας δεν σταμάτησε με έξυπνες και στοχευμένες παρεμβάσεις η κοινωνία της Κω και όλοι οι τοπικοί παράγοντες, αλλά και οι Κώοι στην Αθήνα (αξίζει να αναφερθεί ιδιαίτερα ο Α. Παυλίδης) πίεσαν και κατορθώσαμε να περάσουν τα βιομηχανικά κτήρια του νησιού που ανήκαν στην Αγροτική Τράπεζα στα χέρια μας. Αυτό βέβαια είναι καλό, αλλά ήταν μια πύρρειος νίκη, διότι το μεγαλύτερο τμήμα της Α.ΒΙ.ΚΩ, η νέα Α.ΒΙ.ΚΩ όπως ονομάζεται έμεινε στα χέρια της τράπεζας. Ήταν το τίμημα για να σωθούν τα άλλα δύο.

Έκτοτε όλα σταμάτησαν, λες και όλα λύθηκαν. Μόνο κάποιες χλιαρές και ανέξοδες δηλώσεις κατά καιρούς από παράγοντες και καταγραφή διαφόρων ποσών σε κωδικούς για να κλίνουν τους προϋπολογισμούς οι εκάστοτε δημοτικές Αρχές που ακολούθησαν.

Τα κτήρια, πλούσια σε πολύτιμα μηχανήματα από την εποχή της Ιταλοκρατίας, λεηλατήθηκαν. Οι τοίχοι γκρεμίστηκαν, τα αρχεία και τα έγραφα, πεταμένα και λερωμένα από ακαθαρσίες, στροβιλίζονται όταν φυσάει αέρας. Η χθεσινή φωτιά ήταν αποτέλεσμα της εγκατάλειψης. Νιώθω ντροπή και οργή κάθε φορά που αντικρίζω το κουφάρι του πάλαι ποτέ εργοστασίου, όπου η εγκατάλειψη και η βρωμιά βασιλεύει. Ο καρκινογόνος αμίαντος από την οροφή που κατέρρευσε μολύνει το περιβάλλον. Το παλιό Οινοποιείο, η Α.ΒΙ.ΚΩ, ακόμα και η Ανωτέρα, το παλιό Διοικητήριο είναι πια μόνο εστίες μόλυνσης στον ιστό της πόλης, το καλύτερο παράδειγμα στους κακοθελητές για να μας κατηγορήσουν ότι δεν αξίζουμε να μας παραχωρήσουν τίποτα. Σήμερα οι άλλοτε ζωντανοί χώροι κατάντησαν εφιάλτης και χώροι πονηρών συναθροίσεων. Και όλα αυτά στα πιο τουριστικά μέρη και παραλίες της πόλης μας.

Την περίοδο της κατοχής, οι Γερμανοί ως κατακτητές, με στολές και όπλα εγκαταστάθηκαν στους χώρους του εργοστασίου … σε λίγο φοβάμαι ότι οι νέοι Γερμανοί με γραβάτες, χωρίς όπλα αυτή τη φορά θα το πάρουν τζάμπα, θυσία στο Υπερταμείο του Σόϊμπλε, χωρίς κανένας να ρωτήσει την κοινωνία της Κω, που θα την γράψουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους.

Χθες μιλώντας με έναν φίλο μου για την πυρκαγιά μου είπε το εξής ανεκδιήγητο: τι σε νοιάζει, αφού οι Γερμανοί, θα τα πάρουν που θα τα πάρουν, ίσως πρέπει να τους παραδώσουμε καμένη γη! Δυστυχώς εκεί φθάσαμε, αυτή είναι η αντίστροφη λογική του απελπισμένου Νεοέλληνα στην οικονομική αποικία που ονομάζουν Griechenland. Τρέλα – τρέλα που έλεγε και ο Γιώργος Κωνσταντίνου στην ταινία «Ξύπνα Βασίλη».

Δεν ζούμε μόνο στη χώρα των Λωτοφάγων, αλλά και σε μια χρεοκοπημένη χώρα που τρώει τα παιδιά της. Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα, προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα! Σαν τους παλιούς ανατολίτες μοιρολάτρες, παρακολουθούμε σιωπηλοί λες και δεν μας αφορά τίποτε πια, αφού τίποτε πια δεν μας ανήκει. Δημόσιοι χώροι όταν εγκαταλείπονται, γίνονται δημόσιος κίνδυνος. Τις πταίει ? Γιατί κανείς δεν ενδιαφέρεται ? Ω του Ιπποκράτους χώρα… κάποιοι κακόβουλοι που θα αντικρύσουν αυτή την εικόνα θα σκεφθούν: Μετά τον Έλγιν, ήρθε ο Έλλην!! Δυστυχώς έτσι κατάντησε η σημερινή Ελλάδα.

Η χθεσινή φωτιά δεν ήταν τυχαία, ήταν αναμενόμενη, αποτέλεσμα της αδιαφορίας μας, ένας προαναγγελθείς θάνατος, η χαριστική βολή για το παλιό εργοστάσιο, μια πυρκαγιά που κατέστρεψε ό,τι είχε απομείνει απ’ αυτό, που με μεγάλες προσπάθειες των Κώων χαρακτηρίστηκε διατηρητέο μνημείο. Εμείς δεν σταθήκαμε άξιοι ούτε το αρχείο του να σώσουμε. Σήμερα το πρωί βγαίνουν ακόμα καπνοί, ο αέρας στην περιοχή μυρίζει απαίσια. Δεν οφείλεται μόνο στα αποκαΐδια, αλλά είναι σαν η ίδια η γη να αντιδρά. Αυτή η φωτιά είναι ίσως η συμβολική εικόνα της καμένης νεότερης ιστορίας μας. Το πρωί μετά τη φωτιά οι γύρω χώροι ήταν γεμάτοι με τις παλιές πολύχρωμες ετικέτες των κρασιών που στροβιλίζονταν στον αέρα, σαν να ήταν η τελευταία πνοή από το κουφάρι του πρώτου εργοστασίου στο νησί μας, για να μας θυμίζει ότι εδώ κάποτε υπήρξαν άνθρωποι που δούλευαν τις μηχανές, εδώ έφθαναν οι καρποί της Κωακής γης. Εδώ φτιάχνονταν τα περίφημα κρασιά Απελλής, Βερενίκη, Γλαύκος, ροζέ, ερυθρός οίνος, νέκταρ, η ρετσίνα Θεόκριτος, άξιοι απόγονοι και συνεχιστές των αρχαίων φημισμένων κρασιών της Κω αλμυρών ή μη, απαραίτητη συνοδεία σε κάθε τραπέζι του νησιού μας.

Αυτά όλα συμβολίζει το καμένο εργοστάσιο. Λυπάμαι που απολογούμαι σήμερα. Το κάνω με βαριά καρδιά για όλους που κουράστηκαν και μάτωσαν για να ζήσει και να παράγει το εργοστάσιο αυτό, στη μνήμη του πατέρα μου και των γονέων και παππούδων μας που δούλεψαν εκεί. Στη μνήμη των παλιών και προκομμένων που έφτιαξαν την Κω που εμείς χαιρόμαστε και … πληγώνουμε σήμερα. Όλα αυτά που είναι γύρω μας έχουμε υποχρέωση και καθήκον να τα προστατέψουμε, διότι δεν μας ανήκουν. Θα πρέπει κάποτε να τα παραδώσουμε στα παιδιά μας.

ΟΙ ΜΟΙΡΑΙΟΙ (Κ. Βάρναλης)

…………………………………

………………

Φταίει το ζαβό το ριζικό μας!

Φταίει ο Θεός που μας μισεί!

Φταίει το κεφάλι το κακό μας!

Φταίει πρώτ’ απ’ όλα το κρασί!

Ποιος φταίει; ποιος φταίει;

Κανένα στόμα δεν το ’βρε και δεν το ’πε ακόμα.

Έτσι στη σκοτεινή ταβέρνα πίνουμε πάντα μας σκυφτοί.

Σαν τα σκουλήκια, κάθε φτέρνα, όπου μας εύρει, μας πατεί.

Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα, προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα!

Κώστας Κογιόπουλος

15 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ξέχασες κ.Κογιόπουλε να γράψεις ότι ΦΤΑΙΕΙ ΚΑΙ Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ!!!!
    Έγραψε κάποιος χθες ότι είχε 2 ροδιές, στην αυλή του Οινοποιείου , που τις έκοψαν σαν να ήταν δικιές τους…..!!!Σαν να τους τις χάρισαν κάποιοι.Από εκεί ξεκίνησε να μπαίνει η σάρα και η μάρα μέσα,όσο υπήρχε ο τοίχος ,δεν υπήρχε αυτή η λεηλασία,αυτή η περαντζάδα οποιουδήποτε θέλει να βγάλει τα απωθημένα του!!Καταγγελίες για τα νεαρά άτομα υπάρχουν,καταγγελίες για τα παρά λίγον τροχαία από μεθυσμένους που μπαίνουν και βγαίνουν με ταχύτητα σ ένα μέρος που δεν έχει ορατότητα,αλλά με μεγάλη κίνηση,εννοώ τη Ζουρούδη.Και όμως πάλι θα τα καλύψουν τα άτομα που τον καλύπτουν.

  2. ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΕ ΕΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΚΤΉΡΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΒΕΙ ΔΕΝΔΡΑ?ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΕΙ ΒΑΝΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΡΑΝΤΙΖΕΙ ΤΟΝ ΧΩΡΟ:ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΗ Η ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ………?

  3. »’Κανένα στόμα δεν το ’βρε και δεν το ’πε ακόμα.»»’και όμως υπάρχουν στόματα που φωνάζουν..η περιοχή είναι φοβερά υποβαθμισμένη από αληταρία ,που ξεσπούν τριγύρω…από άπληστους ..αλλά και από περίεργες τακτικές των Διωκτικών αρχών…

  4. Γιατρέ μου και σεις όμως ..κρύβεστε πίσω απ την ...'υποψία' υποκρισίας

    Λειτουργεί παράνομα πάρκινγκ στην αυλή του διατηρητέου αυτού κτιρίου …..???ΓΙΑΤΙ???Ποιος έδωσε την άδεια?Ποιος καταχράστηκε νόμους και ιστορία?Ξέρετε βέβαια ότι η άτυπη λειτουργία δημόσιου πάρκινγκ,δίνει άλλοθι στον καθένα να εισβάλει σ έναν χώρο…Ποιος έριξε τον τοίχο,δημιουργώντας σε συγκεκριμένο μέρος »’είσοδο»»???Γιατί έχει κάδους σκουπιδιών μέσα?Ποιος έδωσε άδεια να μπαίνουν Φορτηγά ?και βέβαια αυτό γίνεται και το χειμώνα…πάλι καλά βέβαια που δεν έχουμε θύματα…και ο νοών ..νοεί το!!!!

  5. ο κυριτσης ρημαξε το νησι.εκλεισε τον εφτ,εδιωξε την RYANAIR ,εδιωξε τα κρουαζιεροπλοια

    σκετη καταστροφη.

  6. Να βγει ο δήμος μπροστά να μαζέψει όλους τους μικροπαραγωγοι της Κω και να ξανα ανοιξει το οινοποιείο να γυρίσουμε στα παλιά καλά χρόνια να παράγουμε το κρασί της Κω και όχι να νοικιάσουν η να πουληθούν τα ονόματα των κρασιών και να γίνουν ιδιωτικά (αυτά τα κρασιά τα έκαναν με σταφύλια από τους μικροπαραγωγοι της Κω όχι μόνο από εναν) να κάνουμε διαφήμιση και στο νησί μας αλλά να δωθεί και οι δυνατότητα σε νέους να φυτέψουν αμπέλια να γίνει ένας συνεταιρισμός αλλά ποιος θα κάνει την κίνηση ? Ο δήμος θα πρέπει να βγει μπροστά και έτσι να σπάσουμε και την ανεργία αφού θα ανοίξουν καινούργιες δουλειές ευκαιρία λοιπόν για να συνεργαστούμε πολλοι μαζί για το καλό τον μικρών αλλά και της Κώ

  7. Ο δήμος να βγει μπροστά να μαζέψει τους μικροπαραγωγους να ξανα ανοιξει το οινοπειο με τα κρασιά της Κω και όχι να ενοικίαση ή να πουλήσει της ετικέτες σε ιδιώτη , ήταν μία συλλογική δουλειά το οινοπειο και έτσι να παραμείνει και να ξαναδημιουργήθει

  8. Οι κινήσεις του δήμου που χρειάζονται :
    1 να βγει ο δήμος μπροστά
    2 να μαζέψει ξανά τους μικροπαραγωγους
    3 να ξανά ανοίξει το οινοπειο
    4 να μπαίνουν συνέχεια μέσα καινούργιου μικροί παραγωγου και όχι στα μονοπώλια αλλά στην συλλογική προσπάθεια.

    • Οι κινήσεις του κ.Κογιόπουλου:1)Αλλάξτε την συνταγή σε κάποιους που θέλουν την Κω γεμάτη με μπιτς μπαρς των 400 ξαπλωστρών…2)ΚΌΨΤΕ συνταγογράφιση σε όσους πιστεύουν ότι ανάπτυξη είναι να επιβιώνουν μόνο οι ‘δικοί μας’..3)Επιτέλους πείτε ονόματα και όχι αόριστα αναφορές σε άγνωστους φταίχτες.4)Να φέρετε στην επιφάνεια το θέμα ‘ανήλικα’,γιατί έχουν όλα τα όριά τους και πίσω απ αυτήν τη λέξη είχαμε πολλά Κοινωνικά Δράματα Πανελλήνια!!

  9. κ.Κογιόπουλε,πολλά απ τα χαρτιά ,βιβλία,ημερολόγια τα πήραν ξένοι για συλλεκτικούς λόγους προφανώς θα τα δούμε σε διάφορα μουσεία και εκθέσεις αντικών στο μέλλον,και αν όχι εμείς,μελλοντικοί ιστορικοί του νησιού ,βέβαια θα κτυπάνε κάποιοι τα κεφάλια τους,έτσι γίνεται πάντα.Έχω ρωτήσει κάποιους Ιταλούς που είδα,και Ολλανδούς και Σκανδιναβούς,να μαζύουν και μου απάντησαν ότι τους θυμίζει την Κω του 74 και μετά..τι γεύση τους άφησε η εποχή των πρώτων τους επισκέψεων…

  10. Μεγάλες ομάδες νεαρών ξεκινάνε απ τον Ναυτικό Όμιλο και κατεβαίνοντας,ρημάζουν τα πάντα στο πέρασμά τους,την προηγούμενη εβδομάδα ,είχε μεγάλες παρέες μέσα,απ ότι λένε η Αστυνομία ήξερε και από παλιότερες καταγγελίες..αλλά είπαμε αν ήταν για το Hot Spot,θα έτρεχαν …

  11. ΚΑΝΝΙΒΑΛΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΨΙΜΟ ΔΕΝΔΡΩΝ ΑΠ ΤΟΝ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΟΙΝΟΠΟΙΕΊΟΥ?ΓΙΑΤΙ ΕΔΩΣΑΝ ΑΔΕΙΑ ΝΑ ΚΟΠΟΥΝ ΟΙ 2 ΡΟΔΙΕΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ 4Ο ΧΡΟΝΩΝ ?? ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΗ?ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΤΕ ΔΗΜΟΣΙΑ???

    • Σε τέτοιες περιπτώσεις χρειάζεται επίσημη καταγγελτικότητα...

      Αν δεν καταγγείλει ο καθένας τέτοια περιστατικά ασυδοσίας και βαρβαρότητας,φοβάμαι ότι θα μείνουμε πάντα στον Κάτω Κόσμο,χωρίς ελπίδα για ανάσταση ψυχής και κρίση ,γιατί δεν θα την δούμε ποτέ αυτήν την ημέρα της Δευτέρας Παρουσίας..προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν πάει την υπόθεση ο Ιστορικός στον Εισαγγελέα,να ερευνήσει παρατυπίες,συγκαλύψεις,παράβαση καθηκόντων και φυσικά επικίνδυνη και καταχρηστική συμπεριφορά,από κάποιους…

  12. Πριν απο χρονια η τοπικη αυτοδιοικηση αγορασε με χρηματα των δημοτων το οικοδομημα της αλεξαντερ φασιον για να το αξιοποιηση.Μηπως ξερει κανεις εαν εχει γινει η αποσβεση της δαπανης αγορας και πως έχει αξιοποιηθει αυτο το κτηριο;

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ