Πουλάκης για χωροταξικό Καλλικράτη: Θα «σπάσει» το «κάθε νησί και Δήμος»

0
319

To τέλος της αρχής του «Καλλικράτη» «κάθε νησί και Δήμος», εξήγγειλε και επίσημα από τη Ρόδο κατά στην ομιλία του στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Νοτίου Αιγαίου ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, Κώστας Πουλάκης. «Έχουμε αποφασίσει να μην θέσουμε θέμα γενικευμένης χωροταξικής αναδιάρθρωσης των ΟΤΑ, με την εξαίρεση βέβαια κάποιων οριακών περιπτώσεων, όπως οι τεράστιοι και μη λειτουργικοί Δήμοι που δημιούργησε σε κάποιες περιπτώσεις η αρχή «κάθε νησί και Δήμος»», το «σπάσιμο» της Κεφαλονιάς,είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πουλάκης. Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει εξαγγελθεί από Νομαρχιακή του ΣΥΡΙΖΑ και τοπική βουλευτή ενώ πληροφορίες  που είχε δημοσιεύσει παλαιότερα η aftodioikisi.gr, έκαναν λόγο λόγο για «σπάσιμο» των δήμων: Λέσβου, Κέρκυρας, και, πιθανόν, Ρόδου, Χίου και Σάμου. 

Παράλληλα,  στην ομιλία του ο κ. Πουλάκης ανέλυσε τους τέσσερις πυλώνες της πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών που, όπως είπε, βρίσκονται «στη βάση μιας κοινωνικά δίκαιης και βιώσιμης τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης». Πρώτον, τη δημιουργία ισχυρών και αποτελεσματικών δομών στους ΟΤΑ και των δύο βαθμών. Δεύτερον, την οικονομική βιωσιμότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τρίτον, την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και τέταρτον, τη συλλογική, δημοκρατική και συμμετοχική λήψη των αποφάσεων, προκειμένου, όπως ανέφερε, «η ανάπτυξη που επιτυγχάνεται να διαχέεται ισόρροπα, να είναι βιώσιμη και να μειώνει τις ανισότητες».

Στην ομιλία του, ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΣ έδωσε αρκετά στοιχεία για το τι θα περιλαμβάνει το «πρώτο κύμα» της μεταρρύθμισης που προωθεί το Υπουργείο, το νομοσχέδιο του οποίου θα αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες. Επίσης, αναφέρθηκε αναλυτικά στον μέχρι σήμερα απολογισμό και στο σχεδιασμό επικείμενων πρωτοβουλιών του ΥΠΕΣ, με ιδιαίτερη αναφορά στα μέτρα για τη στήριξη των εργαζομένων στους ΟΤΑ, στη στήριξη των νησιωτικών Δήμων με έμψυχο δυναμικό, αλλά και στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας, για την αναβάθμιση των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών και την εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος.

Ο κ. Πουλάκης στάθηκε ιδιαίτερα στα χρηματοδοτικά προγράμματα που έχει θέσει σε εφαρμογή το Υπουργείο Εσωτερικών, και κυρίως στο πρόσφατο πρόγραμμα «Φιλόδημος ΙΙ», μέσω του οποίου χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων η κατασκευή έργων στους τομείς της ύδρευσης, της αποχέτευσης, της αντιπλημμυρικής προστασίας, της αποκατάσταση των ΧΑΔΑ, της αγροτικής οδοποιίας κ.λπ., αλλά και στο ειδικό Πρόγραμμα έκτακτης επιχορήγησης των ορεινών και νησιωτικών Δήμων, το οποίο «τρέχει» φέτος για δεύτερη χρονιά και θα αυξήσει τους επενδυτικούς ΚΑΠ των Δήμων αυτών έως και 3 φορές σε σχέση με την τακτική τους επιχορήγηση.

Ακολουθούν σημεία της ομιλίας του Κ. Πουλάκη :

  • Διευρύνουμε τη δυνατότητα των ΟΤΑ να συστήνουν ή να συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα που θα υπηρετούν σημαντικούς αναπτυξιακούς και κοινωνικούς σκοπούς, όπως ιδίως στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, στην αξιοποίηση τοπικών φυσικών πόρων, περιοχών ή εγκαταστάσεων σημαντικής τουριστικής ή αναπτυξιακής αξίας, αλλά και η παροχή υπηρεσιών, όπως λ.χ. η λειτουργία πρατηρίου καυσίμων, σε μικρούς νησιωτικούς Δήμους όπου δεν αναπτύσσεται σχετική ιδιωτική πρωτοβουλία.
  • Αξιοποιούμε τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας, για να απλοποιήσουμε και να επιταχύνουμε τη διοικητική δράση. Θέσαμε σε λειτουργία πριν λίγους μήνες ένα έργο-σημαία, το Μητρώο Πολιτών, το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του θα εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο και χρήμα από τη διοίκηση, αλλά και τους πολίτες.
  • Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει ήδη θέσει σε λειτουργία για τις δικές του υπηρεσίες ένα σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων, που αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από την Πολεμική Αεροπορία, χωρίς οικονομικό κόστος για το Δημόσιο. Ως επόμενο βήμα, το πολύ σε δύο μήνες από σήμερα, θα είμαστε σε θέση όλη η αλληλογραφία μας με τους Δήμους, τις Περιφέρειες και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να διακινείται άμεσα, μέσα σε δευτερόλεπτα, και χωρίς διοικητικό και οικονομικό κόστος.
  • Τον τελευταίο ένα και πλέον χρόνο έχουν δοθεί στους ΟΤΑ του Νοτίου Αιγαίου συνολικά 27,2 εκατομμύρια ευρώ, επιπλέον των τακτικών χρηματοδοτήσεων.
  • Έχουν εγκριθεί μέσω του νέου χρηματοδοτικού εργαλείο «Φιλόδημος ΙΙ» 12,2 εκατομμύρια ευρώ για το Νότιο Αιγαίο. Όπως ξέρετε, το πρόγραμμα αυτό, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά για το 2018 και πάνω από 2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας, προβλέπει τη Χορήγηση Επενδυτικών Δανείων, μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στους ΟΤΑ, και αποπληρωμή μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το ΥΠΕΣ.
  • Δόθηκαν 3,8 εκατομμύρια ευρώ στους Δήμους του Νοτίου Αιγαίου, μέσω του προγράμματος έκτακτης επιχορήγησης των ορεινών και νησιωτικών Δήμων. Ένα πρόγραμμα που δημιούργησε το ΥΠΕΣ για πρώτη φορά το 2017, ενώ θα επαναληφθεί και φέτος, και αύξησε τους επενδυτικούς ΚΑΠ που έλαβαν οι Δήμοι αυτοί 2 με 3 φορές σε σχέση με την τακτική τους επιχορήγηση. 
  • Αναλάβαμε στοχευμένες πρωτοβουλίες για τη στελέχωση των μικρότερων νησιωτικών Δήμων, με τακτικό προσωπικό, κυρίως σε επιτελικές ειδικότητες καθοριστικής σημασίας, όπως ιδίως οι μηχανικοί και οι οικονομολόγοι.
  • Έχουμε αποφασίσει να μην θέσουμε θέμα γενικευμένης χωροταξικής αναδιάρθρωσης των ΟΤΑ, με την εξαίρεση βέβαια κάποιων οριακών περιπτώσεων, όπως οι τεράστιοι και μη λειτουργικοί Δήμοι που δημιούργησε σε κάποιες περιπτώσεις η αρχή «κάθε νησί και Δήμος»

Κ.Μητσοτάκης στην aftodioikisi.gr: Χωρίς απλή αναλογική οι αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019

Δεν θα γίνουν με απλή αναλογική οι αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019: Αυτό ξεκαθαρίζει ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, με αποκλειστική δήλωση του, στην aftodioikisi.gr.  Όπως τονίζει χαρακτηριστικά: «Η απλή αναλογική ισοδυναμεί με ακυβερνησία είτε πρόκειται για το κεντρικό κράτος, είτε πρόκειται για την αυτοδιοίκηση. Δεσμεύομαι ότι αυτός ο νόμος θα αλλάξει και καθώς οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα διεξαχθούν μετά τις εθνικές εκλογές , ο δήμαρχος θα μπορεί να λαμβάνει τις αποφάσεις του με βάση την εντολή που έλαβε από τους πολίτες»

Παράλληλα ,  αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σημειώνει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι «κεντρικός πυλώνας» για τη  διακυβέρνηση της χώρας και εξαπολύοντας «πυρά» προς την κυβέρνηση, σημειώνει ότι «αλλάζοντας το εκλογικό σύστημα» προσπαθεί να «προκαλέσει χάος».

Ακολουθεί ολόκληρη, η δήλωση του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη στην aftodioikisi.gr:

«Η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί κεντρικό πυλώνα στο σχέδιο μου για τη διακυβέρνηση της χώρας. Σε όλη την Ευρώπη πλέον οι δήμοι αποκτούν άμεση πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία με ανάλογες αρμοδιότητες και ευθύνες.

Οι εκλεγμένοι στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι οι άμεσοι εκπρόσωποι των πολιτών που γνωρίζουν, και επιλύουν άμεσα βασικά τοπικά προβλήματα. Είναι προτεραιότητα μου να ενισχύσω τις δυνατότητες και τα εργαλεία που έχουν στη διάθεση τους για να εκπληρώσουν την αποστολή τους.

Η κυβέρνηση εργαλειοποιεί και την αυτοδιοίκηση αλλάζοντας το εκλογικό σύστημα ,σε μια προσπάθεια να προκαλέσει χάος για να περιορίσει τις εντυπώσεις από την επερχόμενη συντριπτική ήττα της.

Η απλή αναλογική ισοδυναμεί με ακυβερνησία είτε πρόκειται για το κεντρικό κράτος, είτε πρόκειται για την αυτοδιοίκηση. Δεσμεύομαι ότι αυτός ο νόμος θα αλλάξει και καθώς οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα διεξαχθούν μετά τις εθνικές εκλογές , ο δήμαρχος θα μπορεί να λαμβάνει τις αποφάσεις του με βάση την εντολή που έλαβε από τους πολίτες.»

Να σημειωθεί ότι η δήλωση του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη στην aftodioikisi.gr προκάλεσε αρχικά την αντίδραση του υπουργού Εσωτερικών Π. Σκουρλέτη και στη συνέχεια του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου.

Πατούλης-Αγοραστός: Απαιτείται αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων & όχι απλή αναλογική

Ιστορικής σημασίας χαρακτήρισαν οι Πρόεδροι της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ Γ. Πατούλης και Κ. Αγοραστός αντίστοιχα, το κοινό συνέδριο των δύο Ενώσεων που διοργανώνεται για πρώτη φορά, στις 18 και 19 Απριλίου στην Αθήνα.
Όπως επισήμαναν κατά τη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν από κοινού, «οι δύο Βαθμοί της Αυτοδιοίκησης συγκροτούν ένα ισχυρό αυτοδιοικητικό μέτωπο με στόχο ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας που θα βασίζεται στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση».

Διεκδικούμε ουσιαστική μεταρρύθμιση με βάση τις ανάγκες των τοπικών μας κοινωνιών
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης τόνισε χαρακτηριστικά: «Εμείς θέλουμε μεταρρύθμιση του κράτους, ενώ άλλοι προωθούν την απορρύθμιση της Αυτοδιοίκησης. Πάγια θέση της ΚΕΔΕ είναι να γίνει μία ουσιαστική μεταρρύθμιση ώστε να μπορούν οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες να αποφασίζουν για αυτά που τις αφορούν. Αν θέλει η χώρα να κερδίσει το στοίχημα της ανάπτυξης απαιτείται απλή λογική και όχι απλή αναλογική όπως προωθεί η Κυβέρνηση, αδιαφορώντας για τις ανάγκες των τοπικών μας κοινωνιών».

Η απλή αναλογική θα οδηγήσει τους δήμους σε ακυβερνησία τόνισε ο Γ. Πατούλης. Επικαλούμενος το παράδειγμα του δήμου Αθηναίων, ανέφερε ότι «αν εφαρμοστεί το σύστημα της απλής αναλογικής, ο πρώτος σε ψήφους συνδυασμός χάνει την πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων με συνέπεια η συνεργασία με άλλους συνδυασμούς να δυσκολεύει τη λήψη αποφάσεων».

Στο όνομα της δημοκρατίας δε θα επιτρέψουμε να ενισχυθεί ο συγκεντρωτισμός του κράτους, το οποίο θα χρησιμοποιήσει ως δούρειο ίππο το εν λόγω σύστημα προκειμένου να δικαιολογήσει πολιτικές επιλογές όπως είναι ο Εκτελεστικός Γραμματέας.

Εδώ και ένα χρόνο για νομοσχέδιο ακούμε και νομοσχέδιο δεν βλέπουμε
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, εστίασε στο γεγονός ότι το Υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει δώσει κανένα πολιτικό κείμενο ή σχέδιο που να παρουσιάζει με συγκεκριμένα άρθρα και διατάξεις τις θέσεις της κυβέρνησης για τη Μεταρρύθμιση και την Αποκέντρωση Πόρων και Αρμοδιοτήτων από το κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση.
«Εδώ και ένα χρόνο για νομοσχέδιο ακούμε και νομοσχέδιο δεν βλέπουμε» τόνισε και διαμήνυσε ότι «η Αυτοδιοίκηση δε θα δεχθεί να έρθει το νομοσχέδιο κατευθείαν στη Βουλή και να μην υπάρξει επαρκής χρόνος για διαβούλευση».
«Στο κοινό μας συνέδριο με την ΕΝΠΕ, καλούμε τον Υπουργό Εσωτερικών Π. Σκουρλέτη να μας παρουσιάσει το σχέδιο νόμου για τη μεταρρύθμιση και να δεσμευθεί ενώπιον όλων των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για δίμηνη διαβούλευση πριν τη κατάθεσή του στη Βουλή».
«Δε νοείται διαβούλευση αν δεν έχουμε στα χέρια μας ένα επίσημο σχέδιο νόμου το οποίο θα γίνει αντικείμενο διαλόγου στα Δημοτικά μας Συμβούλια, στα Δ.Σ. των ΠΕΔ και των Περιφερειών, αλλά και στη Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ».
«Υποτιμούν τη νοημοσύνη μας όσοι επιλέγουν την τακτική των διαρροών, προφανώς για μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Η Ελλάδα δεν έχει περιθώριο για καθυστερήσεις και δεν μπορεί να εξαρτά το μέλλον της από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς».
Προσδιορίζοντας την ουσία της μεταρρύθμισης, εστίασε στην αποκέντρωση, στη δυνατότητα δηλαδή να αποφασίζουν οι τοπικές κοινωνίες για αυτά που τις αφορούν, και όχι το κεντρικό κράτος. Ειδικότερα υπογράμμισε την ανάγκη να γίνει και στην Ελλάδα πράξη η έννοια της μητροπολιτικότητας προκειμένου να δοθούν στις τοπικές αρχές τα απαραίτητα εργαλεία για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και για την δρομολόγηση πολιτικών με αναπτυξιακό πρόσημο.

Κ. Αγοραστός: Η Ελλάδα μια από τις πιο συγκεντρωτικές χώρες στον κόσμο

Στην αρχική του τοποθέτηση, ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός ανέφερε:

«Στις 18 και 19 Απριλίου γίνεται ένα ιστορικό, ξεχωριστό, μοναδικό συνέδριο, στο οποίο Περιφέρειες και Δήμοι ενώνουμε τις δυνάμεις μας σε μια δύσκολη στιγμή παρατεταμένης ύφεσης και κρίσης – κοινωνικής, οικονομικής και δημοσιονομικής – για να κερδίσουμε το μέλλον των συνανθρώπων μας.

Ξεκαθαρίζω ευθύς εξαρχής ότι κακώς κάποιοι επιχειρούν να συνδέσουν το συνέδριο αυτό με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών.  Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να υποβαθμίσει τη σημασία αυτής της μεγάλης αυτοδιοικητικής προσπάθειας.

Η Ελλάδα παραμένει μια χώρα που εξακολουθεί να δοκιμάζεται από  παρατεταμένη δημοσιονομική κρίση. Όπως συχνά συμβαίνει σε χώρες με ανάλογα προβλήματα, έτσι και εδώ, παρατηρείται λειτουργική ενδυνάμωση και ισχυροποίηση της κεντρικής κυβέρνησης έναντι των περιφερειακών και τοπικών αρχών, προκειμένου να μπορέσει η κυβέρνηση να εφαρμόσει τις σκληρές οικονομικές πολιτικές που απορρέουν από τις μνημονιακές δεσμεύσεις. Αυτό σημαίνει συγκεντρωτισμό και ουσιαστική εγκατάλειψη της αποκέντρωσης, παρά την όποια επίφαση διεύρυνσης της συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών μέσα από μη οργανωμένες θεσμικά και με αποσπασματικό και όχι αντιπροσωπευτικό χαρακτήρα επιτροπές και ομάδες πολιτών.

Εμείς είδαμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση χρηματοδότησε τους διοικητικούς πειραματισμούς, τις μη στοχευμένες προσλήψεις και, γενικότερα, την έλλειψη ορθολογικών πολιτικών του κεντρικού κράτους, έχοντας υποστεί τα τελευταία επτά χρόνια περικοπές που υπερβαίνουν το 60% των πόρων της.

Η Ελλάδα, σύμφωνα και με Έκθεση του ΟΟΣΑ τον Δεκέμβριο του 2016, παραμένει και μετά το Πρόγραμμα «Καλλικράτης» μια από τις πιο συγκεντρωτικές, από διοικητικής απόψεως, χώρες στον κόσμο, μαζί με τη Χιλή, την Τουρκία, την Ιρλανδία και τη Νέα Ζηλανδία.

Αυτό βέβαια είναι παραβίαση της συνταγματικής υποχρέωσης του Κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 102 παρ. 2 και 5 του Συντάγματος.

Πιστεύουμε ότι έκλεισε ο κύκλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πρέπει να πάμε σε Περιφερειακή και Αυτοδιοικητική Διακυβέρνηση για να μπορεί κάθε πολίτης να αποφασίζει για τις τοπικές υποθέσεις. Αυτό επιτάσσει η πραγματική δημοκρατία. Αυτό είναι το διακύβευμα της σύγχρονης εποχής, αυτό επιτάσσουν η Επιτροπή των Περιφερειών της ΕΕ και το Κογκρέσο της Ευρώπης με αποφάσεις του για την κατάργηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Αν δεν γίνει αυτό και αν συνυπολογισθεί και το καθεστώς πολυνομίας και κακονομίας που χαρακτηρίζει την κανονιστική νομοθέτηση σε ό,τι αφορά τις τοπικές και περιφερειακές υποθέσεις- και όχι μόνο – με επικαλυπτόμενες και ατελείς ρυθμίσεις, ασάφειες και κενά, τότε αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα σε οποιαδήποτε επιχειρούμενη παραγωγική ανασυγκρότηση.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση για ακόμη μια φορά είναι έτοιμη να δείξει στην κεντρική διοίκηση τρόπους για την αποτελεσματική διαχείριση των δικών της υποθέσεων μέσα από μια ορθολογική, ανθρώπινη και βιώσιμη αναδιοργάνωση του διοικητικού χάρτη.

Έπρεπε να έχει ήδη γίνει η κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων

Σε σχέση με όσα έχουμε διαβάσει στον τύπο τα τελευταία 24ωρα:

-Ο ελεγκτής νομιμότητας έπρεπε ήδη να έχει γίνει, είναι θεσμοθετημένος.

-Η κατάργηση ή η συρρίκνωσή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προκειμένου να επιτευχθούν ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων, οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού που δεν έχουν Περιφέρειες και Δήμοι, έπρεπε ήδη να έχει γίνει. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας ως Αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε εισακουστεί. Συνεπώς, δεν περιμένουμε οι επόμενες μεταρρυθμίσεις να γίνουν μετά την Αναθεώρηση του Συντάγματος. Ίσως να υπάρχει μια παροδική σφαιρική αμνησία σ’ εκείνους που τότε  μιλούσαν για κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και σήμερα που πρέπει, δεν την κάνουν πράξη.

-Ποτέ εμείς δεν ζητήσαμε να βάλουμε φόρους. Ξεκάθαρα. Εμείς ζητήσαμε να υπάρχει στη σημερινή εποχή ένα τέτοιο σύστημα ώστε αυτά που δικαιούται η κάθε Περιφέρεια και ο κάθε Δήμος να έρχονται αυτοματοποιημένα μέσω ενός αλγορίθμου κι όχι να είμαστε στη διακριτική ευχέρεια των συνεργασιών που θέλουν να επιβάλλουν κάποιοι και της επιχειρούμενης επικράτησης της μειοψηφίας.

-Ακούω για το πρόγραμμα «Φιλόδημος 1» και «Φιλόδημος 2». Αν διαβάσετε το άρθρο 281 του «Καλλικράτη» θα δείτε ότι υπήρχε το πρόγραμμα «Ελλάδα», το οποίο ήταν το ίδιο πρόγραμμα κι έπρεπε να φέρει 4 δις ευρώ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και δεν τα έφερε. Πού είναι το καινούργιο; Υπήρχε κι άλλο πρόγραμμα, το ΑΚΣΙΑ, που έπρεπε να ξεκινήσει και δεν ξεκίνησε. Δεν έρχεται, λοιπόν, κάτι καινούργιο.

-Το συνέδριο δεν γίνεται για το εκλογικό σύστημα, για το οποίο πρέπει να έχουμε εκλογική ιστορική μνήμη γιατί χωρίς αυτή δεν θα υπάρχει ελπίδα.

Ας θυμηθούμε την περίοδο 1926-8: Δεκατρία κόμματα, πέντε κυβερνήσεις σε δύο χρόνια.

Ας θυμηθούμε την περίοδο 1932-6: τέσσερις κυβερνήσεις σε τέσσερα χρόνια και τελικά δικτατορία Μεταξά.

Ας θυμηθούμε την περίοδο 1950-2: Δεκατρία κόμματα χωρίς κυβέρνηση δύο χρόνια.

-Το καλό σενάριο των συνεργασιών είναι το καλό σενάριο. Πάντα υπάρχουν πολλά σενάρια. Όπως πολλά σενάρια υπήρχαν σε μια διορισμένη επιτροπή διαβούλευσης για τον «Καλλικράτη», η οποία ποτέ δεν κατέληξε σ’ ένα σενάριο και έτσι θα έρθει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης.

-Υπάρχει και το εθνικό σενάριο στη Βόρεια Ελλάδα, υπάρχει και το σενάριο των ολιγαρχών που μπορούν με ελάχιστες χορηγίες να δημιουργούν και να ελέγχουν εύθραυστες ισορροπίες.

-Και τώρα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γίνονται συνεργασίες, καθαρά και με διαδικασίες σοβαρές.

-Η πραγματική διαβούλευση ξεκινά από την ημέρα που θα μας δοθεί το σχέδιο της κυβέρνησης.

-Παραφράζοντας την Αυν Ραντ (Ayn Rand) που είπε ότι «αν διαπιστώσεις ότι για να παράξεις χρειάζεσαι την άδεια ανθρώπων που δεν παρήγαγαν ποτέ, τότε ν’ αρχίσεις να ανησυχείς για τη χώρα σου», υπογραμμίζω ότι «αν διαπιστώσεις πως για να διοικήσεις χρειάζεσαι ένα σύστημα, το οποίο δημιούργησαν άνθρωποι που δεν διοίκησαν ποτέ, τότε πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η κοινωνία να ανησυχούν».

Εμείς δεν επικεντρωνόμαστε στο εκλογικό σύστημα αλλά στην αποτελεσματική διοίκηση.

Απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων, ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ κ. Κ. Αγοραστός επισήμανε μεταξύ άλλων:

-Εμείς κάνουμε διαχωρισμό αρμοδιοτήτων με βάση συγκεκριμένες αρχές:

Πρώτον, η αρχή της επικουρικότητας. Οι τοπικές υποθέσεις ανήκουν κατά τεκμήριο στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Δεύτερον, η αρχή της ενότητας του προγραμματισμού.

Τρίτον, η αρχή της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών.

Τέταρτον, η αρχή της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου.

Πέμπτον, η αρχή της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων διότι οι αρμοδιότητες πρέπει να συνοδεύονται και από πόρους επαρκείς.

-Εμείς θέλουμε τον έλεγχο αλλά γρήγορο, αποτελεσματικό και σοβαρό, όχι αποσπασματικό. Αυτή τη στιγμή ξέρετε πόσοι μηχανισμοί ελέγχου, λιγότερο ή περισσότερο εξαρτημένοι, λειτουργούν για την τοπική αυτοδιοίκηση και μάλιστα διαρκώς πολλαπλασιάζονται;

Συνήγορος του Πολίτη, Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, Οικονομική Επιθεώρηση, Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, Περιφερειακός Συμπαραστάτης, Αρχή Ελέγχου Δημοσίων Συμβάσεων, Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος.

Όλα αυτά δημιουργούν μια ασφυκτική διοικητική πραγματικότητα, η οποία χαρακτηρίζεται από πολυάριθμους και αποσπασματικούς ελέγχους που διενεργούνται από ασυντόνιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

-Επιμένουμε στην κανονιστική αυτονομία των Περιφερειών.

-Εμείς δεν επικεντρωνόμαστε στο εκλογικό σύστημα αλλά στην αποτελεσματική διοίκηση. Φαντάζεσθε στην κρίση του 2015 να μην μπορούσαν να λειτουργήσουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να σταθούν στο πλευρό της κοινωνίας;

-Είναι διαφορετική η απλή αναλογική στη Βουλή και διαφορετική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε περίπτωση που δεν μπορείς να συνεργαστείς, δεν μπορείς να προσφύγεις σε εκλογές.

-Μήπως η απλή αναλογική είναι ο Δούρειος Ίππος για να διορίσει η κυβέρνηση, το Υπουργείο Εσωτερικών, τον Εκτελεστικό Γραμματέα, τον οποίο προσπάθησε να επιβάλλει στην Αυτοδιοίκηση για να υπαναχωρήσει τελικά μετά την οργισμένη αντίδραση της κοινωνίας;

-Η απλή αναλογική αρέσει σ’ όλους, στα λόγια. Ως άκουσμα. Ως ταμπέλα. Η επόμενη ημέρα, όμως; Τι γίνεται την επόμενη ημέρα; Όταν καλείσαι να προσφέρεις στο συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά και να προχωρήσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας.

Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι κατάλληλο το πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Και βέβαια πρέπει να έχουμε το μυαλό μας στις προκλήσεις των καιρών, ιδίως στα εθνικά θέματα.

-Πιστεύω ότι είναι συνταγματικά επιβεβλημένη η πλειοψηφική απόκλιση από το αναλογικό σύστημα υπέρ του επιτυχόντος συνδυασμού. Το αμιγές αναλογικό σύστημα θα οδηγούσε σε συνθέσεις των συμβουλίων που θα μπορούσαν να μη λειτουργούν αποτελεσματικά επηρεάζοντας τη συνολική λειτουργία των Ο.Τ.Α. εν όψει των αρμοδιοτήτων των συμβουλίων. Αυτή δε η θεσμική δυσλειτουργία δεν θα μπορούσε ευχερώς να παρακαμφθεί, καθώς τα συμβούλια και τα λοιπά όργανα των Ο.Τ.Α. έχουν ορισμένες θητείες, ακριβώς επειδή είναι διοικητικά όργανα, δηλαδή προέχει η διαρκής και αποτελεσματική λειτουργία τους· πιθανά αδιέξοδα δεν θα μπορούσαν να ξεπερασθούν με τρόπους παρόμοιους με αυτούς που εκ του Συντάγματος ισχύουν ως προς τα κεντρικά πολιτικά όργανα (διάλυση της Βουλής και προκήρυξη εκλογών, παύση της Κυβέρνησης), διότι στην περίπτωση των Ο.Τ.Α. δεν έχουν προβλεφθεί –ακριβώς λόγω της διοικητικής φύσεώς τους– δικλίδες πολιτικής ασφαλείας αντίστοιχες των επιτασσόμενων από το κοινοβουλευτικό σύστημα, το οποίο διέπει τις σχέσεις μεταξύ της Βουλής και της Κυβέρνησης.

Συνεπώς, οι βασιζόμενες στο αμιγές αναλογικό σύστημα συνθέσεις των αιρετών οργάνων θα εδύναντο να καταστούν πεδία άσκοπων πολιτικών αντιπαραθέσεων και παρατεταμένης –εν όψει των αυστηρών θητειών– διοικητικής αναποτελεσματικότητας. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι επιτρέπεται από το Σύνταγμα, τη στιγμή μάλιστα που οι αρμοδιότητες της διοίκησης των τοπικών υποθέσεων επιβάλλεται από το άρθρο 102 παρ. 1 Σ. να ασκούνται από τους Ο.Τ.Α., οι οποίοι έχουν και το σχετικό τεκμήριο αρμοδιότητας. Για αυτούς τους λόγους η συνταγματική αρχή της διοικητικής αποτελεσματικότητας επιβάλλει την πλειοψηφική ενίσχυση του επιτυχόντος συνδυασμού, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των διοικητικών αρχών της τοπικής αυτοδιοίκησης.

 

Ενόψει του Κοινού Συνεδρίου ΚΕΔΕ -ΕΝΠΕ στις 18 και 19 Απριλίου θα προηγηθεί αύριο Έκτακτη Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ και συνεδρίαση του Δ.Σ. στις 10 το πρωί στο ξενοδοχείο ΚΑΡΑΒΕΛ.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ