Γιώργος Ανδρουλάκης: ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

14
1164

ΠΕΡΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Γράφει ο Ανδρουλάκης Γεώργιος

Ο πρόσφατος σεισμός, από πολλούς αναμενόμενος, ανακίνησε όπως ήταν φυσικό και «ελληνοπρεπές» τον σχετικό διάλογο σχετικά με τις ευθύνες, τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις των υπηρεσιών, των φορέων και ενός εκάστου, που σύνηθες είναι να καταλήγει στο απαραίτητο υβρεολόγιο ή την αναφορά σε θέματα.. εκτός θέματος.

Συντονιστική αρχή σε πανελλήνιο και τοπικό επίπεδο για τις έκτακτες ανάγκες και τις φυσικές και τεχνικές καταστροφές είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας υπό το υπουργείο εσωτερικών.

Είναι χρήσιμο νομίζω ν’ ανατρέξουμε για λίγο στο παρελθόν για να δούμε πως εξελίχθηκε ο θεσμός αυτός τοπικά στο νησί μας κυρίως.

Στο παρελθόν την αρμοδιότητα τέτοιου είδους καταστάσεων είχαν οι Ένοπλες Δυνάμεις με την υπηρεσία ΠΣΕΑ (Πολιτικός Σχεδιασμός Εκτάκτων Αναγκών). Ο ΠΣΕΑ ανήκει διοικητικά στο ΓΕΕΘΑ και επιχειρησιακά στο υπουργείο εσωτερικών.

Ο ΠΣΕΑ ή όπως συνήθως λέγεται «τα ΠΣΕΑ» είναι η υπηρεσία που διαχειρίζεται, δηλαδή σχεδιάζει και εκτελεί μια σειρά σχεδίων για πριν, κατά την διάρκεια και μετά, μια έκτακτη ανάγκη ή καταστροφή οποιουδήποτε μεγέθους και εντάσεως τόσο κατά την διάρκεια πολεμικών καταστάσεων όσο και ειρηνικών.

Οι πολεμικές έκτακτες ανάγκες είναι η διαχείριση του πληθυσμού, των υπηρεσιών και των φορέων της χώρας όταν βρίσκεται σε κατάσταση πολέμου, όπως η έγκαιρη προειδοποίηση (σειρήνες), η προστασία (καταφύγια), η λειτουργία σχολείων και δημόσιων υπηρεσιών, η προστασία τραπεζών και μουσείων, η διακίνηση πληθυσμών και προσφύγων, οι δράσεις των μονάδων πολιτικής άμυνας (άοπλα τμήματα από μη επιστρατευόμενο προσωπικό μεγάλων ηλικιών) κ. α.

Οι ειρηνικές έκτακτες ανάγκες είναι όπως τις γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, δηλαδή σεισμοί, δασικές ή μεγάλης κλίμακας πυρκαγιές, τεχνολογικά ατυχήματα κ.α.

Στις αρχές της δεκαετίας του 90 με την ίδρυση της γενικής γραμματείας πολιτικής προστασίας (ΓΓΠΠ) οι αρμοδιότητες στην ειρήνη πέρασαν από τα ΠΣΕΑ σ’ αυτήν. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένας καθετοποιημένος διοικητικός ιστός διευθύνσεων, τμημάτων και γραφείων σ όλη τη κλίματα διοικητικής δομής της χώρας από το υπουργείο μέχρι τους δήμους.

Όλες οι διοικητικές δομές της ΓΓΠΠ έχουν την υποχρέωση να συντάξουν κατ’ αρχή σχέδια, μνημόνια και πρωτόκολλα για κάθε μια έκτακτη ανάγκη. Εκεί περιγράφονται οι υποχρεώσεις της δομής στο επίπεδό της. Κάθε υφιστάμενη δομή θα παραλάβει το υλικό αυτό και θα συντάξει το δικό της κ.ο.κ. Είναι φανερό ότι όσο πιο κατώτερο είναι το κλιμάκιο τόσο πιο λεπτομερές είναι το σχέδιο. Φθάνει λοιπόν στον δήμο να περιγράφεται και το τι θα κάνει ο Χ χειριστής μπουλντόζας κ.λπ. Τα σχέδια αυτά αφορούν όλους. Π.χ. σχέδιο πρέπει να έχει κάθε σχολείο, κάθε τράπεζα κλπ στο μέρος που αφορά.

Οι υπεύθυνοι της Πολιτικής Προστασίας εκτός από τον σχεδιασμό είναι επιφορτισμένοι για την ενημέρωση, εκπαίδευση και αξιολόγηση των σχεδίων των τοπικών υπόχρεων.

Ειδικά για την Κω και μέχρι το 1993 τον τομέα αυτόν είχε το γραφείο ΠΣΕΑ του Επαρχείου Κω- Νισύρου που στελεχώνονταν με μη ενεργό στέλεχος των ΕΔ. Μετά το 1993 άρχισε η σταδιακή αποψίλωση των αρμοδιοτήτων προς τα υπό οργάνωση γραφεία πολιτικής προστασίας του Επαρχείου και των 3 δήμων της Κω και της Νισύρου. Η έλλειψη εμπειρίας και η υπερφόρτωση των στελεχών των δήμων σε υποχρεώσεις δεν βοήθησαν στην έγκαιρη οργάνωση των γραφείων τους και ειδικά στο Επαρχείο τα καθήκοντα εξακολουθούσε να έχει ο αρμόδιος των ΠΣΕΑ και μέχρις καταργήσεως τελικά του τοπικού αυτού γραφείου.

Ειδικά στη πρώτη δεκαετία του 2000 με την άνθηση του εθελοντισμού στη Κω έγιναν αξιοθαύμαστες πρωτοβουλίες από περιπολίες επιτήρησης, ασκήσεων στα σχολεία και συμβουλευτικός έλεγχος αντισεισμικότητας (πλην στατικών) επιχειρήσεων και δημοσίων υπηρεσιών όταν υπήρχε ενδιαφέρον.

Η αντισεισμική οργάνωση του νησιού ξεκίνησε με τον σχεδιασμό των ΠΣΕΑ που υπήρχε αλλά δεν έγινε αρκούντως γνωστή. Στα μέσα της δεκαετίας του 90 με την εμφάνιση της πολιτικής προστασίας έγινε ο δεύτερος αντισεισμικός φάκελος σχεδιασμού με την σύνταξη μνημονίου από τις τεχνικές υπηρεσίες του τότε δήμου πόλεως Κω αλλά μόνο για την πόλη. Το συνταχθέν καλαίσθητο φυλλάδιο κάλυπτε σε μεγάλο μέρος τις ανάγκες. Δυστυχώς δεν αξιολογήθηκε όπως του έπρεπε.

Η τρίτη και βασική προσπάθεια έγινε από την επιτελική ομάδα του καθ. κ. Λέκκα κατόπιν αναθέσεως του έργου από τον τότε δήμο πόλεως Κω. Με βάσει τα προηγούμενα στοιχεία συντάχθηκε ένας θαυμάσιος φάκελος εξαιρετικά λεπτομερής και σε πλήρη συνάφεια με τις γενικές και ειδικές οδηγίες της ΓΓΠΠ και του ΟΑΣΠ. Και αυτός όμως αφορούσε μόνο την πόλη Κω, ενώ προσπάθεια ενεργοποιήσεως και των άλλων δυο δήμων για ολοκλήρωση του έργου δεν τελεσφόρησε.

Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 έλαβε χώρα στη Κω τρίμηνο σεμινάριο εκτάκτων αναγκών στην φιλόξενη αίθουσα εκδηλώσεων του Β΄ Λυκείου το οποίο παρακολούθησαν άνω των 30 εθελοντών διαφόρων ομάδων οι οποίοι έγιναν οι πυρήνες του εθελοντικού κινήματος όπως προελέχθη.

Με την έλευση του Καλλικράτη και την ενοποίηση των δήμων σε ένα, η νέα δημοτική αρχή προέβη στη πρώτη οργάνωση γραφείου πολιτικής προστασίας υπό την αρχική σκέπη της δημοτικής αστυνομίας και την συνδρομή εθελοντών. Στεγάστηκε στο τότε παραλιακό κτήριο εμπρός του λιμεναρχείου. Εκεί άρχισε η σύνταξη των πρώτων σχεδίων πανκωακού αυτή τη φορά επιπέδου.

Την περίοδο αυτή έλαβε χώρα επί σειρά ετών η πρακτική εξάσκηση σπουδαστών μεταπτυχιακού τμήματος της ιατρικής σχολής Αθηνών σε διάφορα σενάρια μαζικών καταστροφών ως προς τον ιατρικό-διασωστικό τομέα. Στις εξαιρετικά επιτυχείς ενέργειες έλαβαν μέρος και βοήθησαν τόσο κρατικές και δημοτικές υπηρεσίες, όσο και εθελοντικές ομάδες.

Με την αλλαγή της δημοτικής αρχής το γραφείο μεταφέρθηκε στη μαρίνα και τέθηκε υπό τη σκέπη της, όντας όμως ανεξάρτητο. Ταυτόχρονα άρχισε η συγκρότηση αποθηκευτικού χώρου για την τήρηση χρήσιμου υλικού που έχει ήδη ολοκληρωθεί.

Κρίνοντας από την εμπειρία άλλων δήμων ο δήμος Κω βρίσκεται σε καλό επίπεδο στο θέμα της πολιτικής προστασίας πράγμα το οποίο εκ του ενδιαφέροντος δεν περνά απαρατήρητο. Στο θέμα αυτό πολλά έχουν να γίνουν ακόμα, ώστε το νησί μας να γίνει πρωτοπόρο και παράδειγμα. Πολλοί έχουν συμβάλει σ’ αυτό, περισσότεροι δε έχουν να δώσουν κάτι επιπλέον. Αρκεί να κινητοποιηθούν καταλλήλως.

14 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΟΣΟ ΗΤΑΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΥΠΗΡΧΕ ΜΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ.

    ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ Κ….ΧΑΝΕΙΟΝ.ΣΩΣΤΑ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΕΙΧΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ.

  2. Να συμπληρώσω στο άρθρο του σεβαστού στρατηγού ότι στην Κω το 2013 και 2014 διεξήχθη το πρακτικό μέρος του μεταπτυχιακού Διαχείρισης Κρίσεων Υγείας και Φυσικών Καταστροφών με συμμετοχή του Δήμου ,της 80 ΑΔΤΕ της ΠΥ,ΛΣ, ΕΛΑΣ κ.λ.π. μεταπτυχιακό του ΚΠΑ με σπουδαία και πρακτικά συμπεράσματα τα οποία δίδαξαν και πιθανόν αυτά να είναι το αποτέλεσμα της κατά το δυνατόν ανώδυνης διαχείρισης του τόσο σοβαρού συμβάντος σε χρόνο και τόπο.

  3. Να ρωτήσω ποια είναι η πρόβλεψη-μέριμνα για τους ξένους επισκέπτες του Νησιού.

    Εκείνες τις δραματικές στιγμές ,όλοι όσοι έμειναν στην πόλη θα θυμούνται τους εκατοτάδες ξένους,που βγήκαν από μπαρ,από ξενοδοχεία,από παραλιακά στέκια και σε μένα προσωπικά η φράση ‘sir what shall we do?’ θα μείνει στη μνήμη μου χαραγμένη.Οι δρόμοι και τα σοκάκια είχαν γεμίσει από νεαρά άτομα αλλά και οικογένειες,που με μια πετσέτα στο χέρι καλούσαν σε βοήθεια.Αν δεν υπήρχε η ιδιωτική πρωτοβουλία κάποιων (επειδή πάρα πολλοί ξεχύθηκαν με αμάξια προς τα πάνω),μπορεί να είχαμε θύματα.κ.Ανδρουλάκη το θέμα δεν ήταν μόνο στο Λιμάνι για τους ξένους,αλλά σε όλη την πόλη,όπου είχαν κατεβάσει τις βαλίτσες τους και σταμάταγαν όποιον περνούσε..αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να το δουλέψετε και να δοθεί ξεκάθαρη γραμμή.Δεν ξέρω αν έχετε και αγγλόφωνους εθελοντές ή στελέχη.

    • Αγαπητέ/τή μου ευχαριστώ για τις επισημάνσεις. Έτσι ακριβώς είναι. Γι’ αυτό πρέπει να υπάρχουν σχέδια τι πρέπει να γίνει. Στο δικό μας μνημόνιο προβλέπαμε κάθε ξενοδοχείο να έχει το δικό του σχέδιο ανάλογο εκείνου της πυρασφαλείας. Οι αλλοδαποί πρέπει να καθοδηγούνται συγκροτημένα σε προκαθορισμένους χώρους κλπ. και με συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Ενθυμούμαι τότε την άρνηση ορισμένων ξενοδόχων ν’ αντιμετωπίσουν το θέμα κρύβοντας το κάτω από το χαλί με τον δικαιολογημένο βέβαια φόβο της δυσφημήσεως. Μα οι τουρίστες ιδιαίτερα των βορειοευρωπαικών χωρών γνωρίζουν πολύ καλά ότι έρχονται σε σεισμογενές περιβάλλον και από κουλτούρα εκτιμούν κάθε οργανωμένη αντιμετώπιση. Βέβαια η πλειοψηφία των επιχειρηματιών έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για συνεργασία. Ας βγάλουμε όλοι μας τα συμπεράσματα για το καλό όλων μας.

  4. Δηλαδή στις έκτακτες ανάγκες,ποια η διαχείριση του αλλοδαπού πληθυσμού?

    Μήπως εδώ πρέπει να γίνει αυτοκριτική και παραδοχή ότι το γραφείο αυτό ..έχασε τη μπάλα?Απ ότι λένε στα site τους,μόνο από τα Πρακτορεία και τους ξεναγούς τους έπαιρναν κάποια υποστήριξη,μιας και οι ξεναγοί-συνοδοί-υπάλληλοι είχαν πανικοβληθεί.Πολλοί έπαιρναν τηλέφωνο στις πατρίδες τους για οδηγίες και ναναι καλά όσοι παράτησαν τις οικογένειες τους και τα σπίτια τους και στάθηκαν δίπλα σε πελάτες μικρών και μεγάλων ξενοδοχείων,άλλοι που απέτρεψαν πάρτι με μεθυσμένους σε δωμάτια (λόγω φόβου),ενώ έτρεμε η γη συνέχεια.Οι ‘ύβρεις’ που λέτε και η ..’αναφορά εκτός θέματος’,δεν στέκει,καθώς δεν απαντάτε στο ουσιώδες.Τίποτα απ όσα προβλέφθηκαν και έγιναν σεμιναριακά μαθήματα ,δεν προέβλεπαν ηθική στήριξη των ξένων επισκεπτών.και εύχομαι να μην το πληρώσουμε.

    • Εκτιμώ βαθύτατα τις ανησυχίες φίλε/η τις οποίες συμμερίζομαι. Επισημαίνω ότι το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου κάνει καλά τη δουλειά του στο μέτρο του δυνατού. Προσωπικά σχολιάζω από την θέση του πιστοποιημένου εθελοντή πολιτικής προστασίας και κάποιας μικρής πείρας. Δεν έχω αρμοδιότητα καμία. Πολύ ευχαρίστως όμως να λάβω, όπως και όλοι μας, μέρος στη διαβούλευση που πρέπει σοβαρά να μας απασχολήσει γιατί το κακό δεν είναι θεωρητικό. Ήρθε κοντά μας και θα ξαναέρθει ποιός ξέρει πότε. Ευχαριστώ για τις επισημάνσεις.

      • Ναστε καλά και ευχαριστώ για την απάντηση και θα ήθελα να λάβετε υπόψη σας το παρακάτω παράδειγμα.

        1987 και παραλίγο εμπόλεμη κατάσταση με τη γείτονα λόγω του Σισμίκ,μερική τοπική επιστράτευση (Εθνοφρουρά ,αλλά και πρόσφατα απολυμένων) και αγωνία απ όλους.Κινητικότητα λόγω παράδοσης από Αστυνομικό τμήμα των φύλλων πορείας για στελέχωση ουλαμών σε προκαθορισμένα σημεία,χωρίς ίντερνετ,χωρίς μέσα δικτύωσης,μέσω Προξενικών αρχών Ρόδου και συνδέσμων(συγγνώμη για την μη δημισίευση Ονομάτων),είχε κανονιστεί πλοίο να παραλάβει από Κέφαλο τους υπηκόους Βορειοευρωπαίους συμπολίτες μας (που έμεναν μόνιμα).Τελικά με την εκτόνωση της κρίσης υπέρ μας να τονίσω,πάλι ειδοποιήθηκαν μέσω συνδέσμων,να μην πάει κανείς…Να θυμίσω και την προ εξαημέρου επίσκεψη Δανού ψυχολόγου για τόνωση ψυχολογική υποστήριξη Σκανδιναβών επισκεπτών και κατοίκων.Τέλος να σας πω ότι Κως πρέπει να πάψει να εννοείται το Λιμάνι,το Κέντρο,η Πλατεία Ελευθερίας και οι παράπλευροι Οικισμοί και χώροι.Η Πόλη της Κω είναι και τα Λαϊκά και η Αβέρωφ και ο Άγιος Νεκτάριος και εκεί υπήρχαν πανικόβλητοι ξένοι σε γκαρσονιέρες,που δεν ήξεραν που να πάνε.

      • απο πραγματικα περιστατικα που εζησα και εγω και ολοι οι συμπολιτες μας.επισης επισκεπτες της κω δεν ευρισκονται μονο στον ξενοδοχειακο τομεα,αλλα σε καταστηματα εστιασης και διασκεδασης,οποτε και τα αντανακλαστικα ειναι αναλογα. Αρνητικη εντυπωση προκαλουν οι εικονες-αναμνησεις του 2015 όπου περιμεναν τις βαρκες με τους ΄προσφυγες’ ομαδες με νερα και κουβερτες,και τους εδειχναν το δρομο για την Αστυνομια,ενω την μερα της κρισεως ,δεν υπηρχε ενας επισημος παραγων στο δρομο να πει στους ανθρωπους τι να κανουν,η να μην κανουν.αυτη ειναι η πραγματικοτητα και αυτα δεν ξεχνιουνται ποτε των ποτων ! θα πανε απο γενια σε γενια και θα εξιστορουν την μεταλλαξη ενος Κρατους σε Οικο Ανοχης.

  5. επισης, πολυ σοβαρο θεμα που θα πρεπει να αντιμετωπισουμε ειναι και η φαρμα με τους εξωγηινους που διατηρει η χρυση αυγη

    • fur ntouvara..avasana kitior..η χρυσή Αυγή αντιμετωπίζεται,ή βλακεία όχι.στην πρώτη περίπτωση μεθοδικά σέβεσαι αυτόν που έχει αντίθετη γνώμη,στην δεύτερη όταν ο βλάκας γίνεται επικίνδυνος ιδεοληψίας …τον δένεις,γιατί είναι πιο επικίνδυνους..evet

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ