Έξι τρόποι για να διαχειριστείς την κριτική των άλλων ανθρώπων

0
138

Η κοινωνία που ζούμε είναι μία κοινωνία αλληλεπίδρασης με τους άλλους ανθρώπους και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είμαστε περισσότερο εκτεθειμένοι στην κριτική και τα σχόλια.

 

Η κριτική μπορεί να είναι άλλοτε θετική και άλλοτε αρνητική.  Όλοι μας θέλουμε να μας συμπαθούν, να μας θαυμάζουν κτλ. Όταν όμως δεχόμαστε αρνητική κριτική, τι συμβαίνει; Κανένας μας δεν απολαμβάνει την κριτική, αλλά μερικοί ίσως είναι παραπάνω ευάλωτοι.

Γιατί συμβαίνει η κριτική;

Στην ουσία κάθε φορά που σε επικρίνουν και σε κατηγορούν γεννιούνται διάφορες σκέψεις αυτόματα στο μυαλό σου, επισημαίνει ο Χρήστος Θεοδωρόπουλος, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης- Κοινωνιολόγος MSc. Και προσθέτει: «Η ερμηνεία που θα δώσεις εσύ στο γεγονός είναι αυτή που θα δημιουργήσει την αντίδρασή σου και θα προκαλέσει τα αντίστοιχα συναισθήματα».

Πώς αντιδράτε στην κριτική;

Μερικοί άνθρωποι φαίνεται να μπορούν διαχωρίσουν τη θέση τους από αυτή. Άλλοι μπορεί να την εσωτερικεύσουν και ίσως να θεωρήσουν ότι αυτό για το οποίο κρίνονται  είναι αληθές. Κάποιοι μπορεί να νιώσουν άσχημα και να απογοητευτούν. Μερικοί αντιδρούν στην κριτική με θυμό και άμυνα, άλλοι πάλι γίνονται τρομερά επικριτικοί.

Η κριτική αποτελεί  μέρος της ζωής μας, τονίζει ο κ. Θεοδωρόπουλος.  Ό,τι κι αν κάνουμε, κινδυνεύουμε να κριθούμε γι’ αυτό.

Ας δούμε κάποιους τρόπους να διαχειριστούμε την κριτική:

  1. Δες ποιος σε κρίνει: Είναι πολύ σημαντικό να μπορέσεις να διακρίνεις την πηγή της κριτικής. Δηλαδή πρέπει να δεις ποιος κάνει την κριτική και αν είναι ένα άτομο το οποίο εκτιμάς. Στη συνέχεια, να παρατηρήσεις το μοτίβο συμπεριφοράς που έχει το άτομο αυτό. Η κριτική από κάποιο στενό οικογενειακό πρόσωπο έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από αυτήν που μπορεί να ασκήσει κάποιος άγνωστος.
  2. Είδος κριτικής: Αρκετές φορές η κριτική είναι κακοπροαίρετη. Άλλες φορές η κριτική μπορεί να είναι εποικοδομητική. Σε αυτή την περίπτωση, η κριτική δεν μπορεί να νοηθεί ως προσωπική επίθεση, αλλά ως μια βοηθητική και υποστηριχτική διαδικασία η οποία θα σε βοηθήσει να προχωρήσεις  μπροστά, λέει ο κ. Θεοδωρόπουλος.
  3. Εξελίξου μέσα από την κριτική: Φρόντισε να είσαι ανοιχτός στη μάθηση και στην αλλαγή. Προσπάθησε να δεις την κριτική ως μια πρόκληση για αλλαγή και ευκαιρία αυτοβελτίωσης.
  4. Μείνε στην αλήθεια: Αν η κριτική που θα δεχθείς δεν είναι έγκυρη, αγνόησέ την. Μην στέκεσαι σε αυτήν και μην την αναλύεις, διότι πολύ απλά δεν υπάρχει νόημα.  Σκέψου ότι μπορεί να μην είναι αλήθεια και μην αφήσεις να σε καταβάλει, προσπάθησε να εστιάσεις στις δικές σου δυνάμεις. Οι άνθρωποι συχνά τείνουν να προβάλλουν δικές τους αναπαραστάσεις, είτε είναι ανασφάλειες, είτε φόβοι, είτε οτιδήποτε. Άρα δεν είναι όλες οι κριτικές πραγματικά για σένα.
  5. Νιώσε τα συναισθήματά σου: Άφησε τον εαυτό σου να νιώσει  τα συναισθήματά του, όποια κι αν είναι αυτά, συμβουλεύει ο κ. Θεοδωρόπουλος. Δεν είναι λειτουργικό να πιέζεις τα συναισθήματά σου, διότι αν τα εσωτερικεύσεις και δεν τα εκφράσεις, θα πάρουν άλλες μορφές όπως νεύρωση, άγχος, κατάθλιψη. Μίλησε γι’ αυτά, γράψε γι’ αυτά, άφησέ τα ελεύθερα να πάρουν μορφή.
  6. Εκτίμησε τον εαυτό σου: Δείξε κατανόηση στον εαυτό σου και μην τον κατηγορείς. Η αξία που έχουμε ως άνθρωποι είναι ανεκτίμητη και δεν καθορίζεται σε σχέση με τους άλλους ανθρώπους. Ο σεβασμός αποτελεί  βασικό παράγοντα για τη σωστή επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους. Επίσης, μην ξεχνάς ότι δεν μπορούμε να τους ικανοποιήσουμε όλους. Όταν το συνειδητοποιήσουμε  αυτό, θα μπορέσουμε να αποδεχθούμε και ολοκληρωμένα τον εαυτό μας.

 

«Η κριτική είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να αποφύγουμε δυστυχώς ή ευτυχώς στην κοινωνία που ζούμε. Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ λειτουργικό να την θεωρούμε ως εργαλείο για τη βελτίωσή μας και την προσωπική μας ανάπτυξη» καταλήγει ο κ. Θεοδωρόπουλος.

 

Πηγή: iatronet.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ