Τουρισμός: 3+1 λόγοι που «προσγειώνουν» φέτος τη ζήτηση

0
406

Αν και η υστέρηση που καταγράφεται στον προγραμματισμό θέσεων από τις αεροπορικές εταιρείες για τη σεζόν που έρχεται ερμηνεύεται από φορείς του Τουρισμού ως «διόρθωση» ή και «σταθεροποίηση» της ζήτησης σε σύγκριση με την περσινή περίοδο, ο προβληματισμός για την «προσγείωση» στα τουριστικά μεγέθη που φανερώνουν τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν μένει κρυφός. 

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για τις προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019 ο προγραμματισμός θέσεων στις εισερχόμενες πτήσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια για την θερινή σεζόν (στοιχεία έως 31/01/19)  είναι μειωμένος κατά 7% , ποσοστό που μεταφράζεται σε 1,3 εκατ. θέσεις λιγότερες σε σύγκριση με τον αντίστοιχο της θερινής σεζόν 2018 στις 31/01/2018 . Σημειώνεται πως πέρσι τον Ιανουάριο, η ζήτηση σε αεροπορικές θέσεις κατέγραφε άνοδο 21%, ενώ η πραγματοποιηθείσα αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε +11% (ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν, αφετέρου οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων).

Όπως σημειώνεται στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, οι βασικοί λόγοι που οδηγούν φέτος στην κάμψη στον προγραμματισμό των θέσεων είναι οι εξής: το ενδεχόμενο να υπάρξει Brexit χωρίς συμφωνία, γεγονός που έχει παγώσει τις κρατήσεις από την αγγλική αγορά, η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού με πολύ ανταγωνιστικές τιμές, αλλά και η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη, αφού οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018 αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις. Επίσης η χρεωκοπία της Germania, η οποία είχε προγραμματίσει περίπου 381 χιλ. θέσεις, επηρέασε τα αποτελέσματα, αν και είναι πιθανή η απορρόφηση μέρους των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Ήδη από πέρσι παράγοντες του Τουρισμού έλεγαν πως φέτος οι αφίξεις και τα έσοδα ενδεχομένως να είναι χαμηλότερα, αναφερόμενοι στο Brexit, στη συνεχή ανάκαμψη της Τουρκίας, αλλά και στην υστέρηση της Ελλάδας σε νέες κλίνες, ικανές να ανταποκριθούν στη ζήτηση.

Εξάλλου είχαν σημειώσει τις επιπτώσεις από την επιβολή του τέλους διαμονής. Ενδεικτική είναι η ανάρτηση του πρώην προέδρου του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη στο twitter όπου τονίζει πως «τέτοια λάθη στον πιο κρίσιμο τομέα της οικονομίας δεν επιτρέπονται».

Σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε το Sete Intelligence, τη χρονιά που πέρασε καταγράφηκαν 20,7 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, 2,4 εκατ. περισσότερες σε σχέση με το 2017. Από την αύξηση αυτή, το 39% κατευθύνθηκε στην Αθήνα και το 61% στα περιφερειακά αεροδρόμια. Στον αντίποδα οι διεθνείς οδικές αφίξεις κατέγραψαν μείωση 1,9%. Το σύνολο των διεθνών αφίξεων στη χώρα μας ανήλθε τελικά στα 33,2 εκατ. με συνολική αύξηση κατά 9% σχεδόν έναντι των 30,5 εκατ. αφίξεων του 2017.

Φέτος μειώσεις καταγράφονται στον προγραμματισμό θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια από τις αγορές της Γερμανίας (-16% ή -624 χιλ.), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6% ή -259 χιλ.), της Ρωσίας (-14% ή -165 χιλ.), της Σουηδίας (-21% ή -155 χιλ.) και της Ελβετίας (-27% ή -147 χιλ.). Στον αντίποδα αυξήσεις καταγράφονται από τις αγορές της Γαλλίας (+15% ή +146 χιλ.), της Πολωνίας (+4% ή +52 χιλ.), της Τουρκίας (+51% ή +48 χιλ.), της Ιταλίας (+3% ή +37 χιλ.) και της Ρουμανίας (+23% ή +32 χιλ.).

Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης (-380 χιλ. θέσεις ή -16%), των Χανίων (-236 χιλ. θέσεις ή -15%), της Κέρκυρας (-166 χιλ. θέσεις ή -8%), της Ρόδου (-148 χιλ. θέσεις ή -4%) και της Ζακύνθου (-118 χιλ. θέσεις ή -11%). Τέλος, αύξηση καταγράφουν τα αεροδρόμια της Μυκόνου (+68 χιλ. θέσεις ή +10%), του Άραξου (+50 χιλ. θέσεις ή +41%), της Κεφαλονιάς (+20 χιλ. θέσεις ή +5%) και της Καλαμάτας (+13 χιλ. θέσεις ή +6%).

Παρόλα αυτά, στελέχη του Τουρισμού θα περιμένουν πως θα εξελιχθεί η ζήτηση και το Μάρτιο, αλλά και το feedback από τη μεγάλη έκθεση του Βερολίνου ITB όπου θα φανούν ξεκάθαρα οι διαθέσεις των tour operators.

Βασιλική Κουρλιμπίνη
[email protected]

capital.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ