Η τουριστική περίοδος δεν τελειώνει ποτέ

26
1604
Όσο πλησιάζουμε προς την αιχμή της τουριστικής περιόδου, οπότε θα κάνουν την εμφάνιση ολοένα και περισσότερα του τουρισμού, αξίζει να δούμε και άλλη μια οπτική του φαινομένου.

Για τη χώρα και το νησί μας αποτελεί όπως έχουμε συνηθίσει να λέμε τη «βαριά μας βιομηχανία» (έτσι κι αλλιώς δύσκολα θα μπορούσαμε να είχαμε άλλη).

Η μορφή και ο τρόπος ανάπτυξης, αλλά και όλα τα «κυκλώματα» που έχουν εντρυφήσει σε αυτόν, συν τα διάφορα «παρατράγουδα» που συμβαίνουν σε ένα παιχνίδι του τύπου «ο θάνατός σου η ζωή μου» (κυρίως μεταξύ γειτονικών ή ομοειδών επιχειρήσεων που καταλήγουν πολλές φορές να παίζουν μπουνιές και όχι μόνο… μπροστά στους τουρίστες, επειδή του πήρε τον πελάτη ή τον καλό «κράχτη») μας κάνουν πολλές φορές να αναρωτιώμαστε «που πάμε…»

Συν το πως μεταμορφώνεται η ζωή σε ένα νησί των 30χιλ. κατοίκων από το οποίο περνάνε μέσα σε 4-5 μήνες πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες (φυσικοί πόροι, µεταφορές όπως ηχητική ρύπανση, καυσαέρια, απορρίµµατα, λύμματα κλπ).

Πέρσι είχαμε δει μάλιστα διαδηλώσεις ενάντια στις συνέπειες του τουρισμού στη Βαρκελώνη.

Το παρακάτω άρθρο πάντως προσεγγίζει το φαινόμενο της τουριστικής ανάπτυξης και των συνεπειών της από μια άλλη σκοπιά που επίσης αξίζει να προβληματίζει…

Η τουριστική περίοδος δεν τελειώνει ποτέ

“Je hais les voyages et les explorateurs” – «Μισώ τα ταξίδια και τους εξερευνητές»
Claude Lévi-Strauss

Μέρα τη μέρα, γίνεται σχεδόν αδύνατο να μιλήσει κανείς ενάντια στο τέρας του τουρισμού, αφού ο τουρισμός είναι εκείνος ο τομέας που δημιουργεί κέρδη 3,1 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. Σ’ έναν κόσμο που ο παράδεισος συγκροτείται από καλές ειδήσεις ανταγωνιστικότητας, παραγωγικότητας και καινοτομίας, ένα τέτοιο ποσό προκαλεί μόνο ευτυχία. Αλίμονο, απ’ τον τουρισμό περιμένουν πολλοί να ζήσουν, με πρώτο απ’ όλους το ελληνικό κράτος, το οποίο αναστενάζει σχεδόν ερωτικά, κάθε φορά που κάποιος αξιωματούχος του, ξεστομίζει τη φράση «η βαριά βιομηχανία της χώρας είναι ο τουρισμός».

Εξάλλου το τέρας του τουρισμού έχει πλέον πολλά κεφάλια και δεν αρκούν οι συζητήσεις για τα προβλήματα που δημιουργεί η μαζική μετακίνηση ταξιδιωτών, η ανάπτυξη με όρους τεράστιων ξενοδοχείων και γηπέδων γκολφ, η πρακτική του all inclusive, η περίφραξη δημόσιων χώρων κλπ. Δεν αρκούν καν οι προβληματισμοί γύρω από επαναλαμβανόμενα περιστατικά όπως αυτό της δολοφονίας του 22χρονου Αμερικανού στη Ζάκυνθο. Όποιος έχει πάει σε συγκεκριμένα σημεία της Κω, της Ρόδου, της Ίου, της Κρήτης και αλλού, γνωρίζει την ατμόσφαιρα που κυριαρχεί. Πέρα απ’ τα ελληνικά σύνορα, δεν είναι λίγα τα περιστατικά, που τουρίστες συλλαμβάνονται ή και απελαύνονται, γιατί πόζαραν γυμνοί σε κάποιον αρχαίο ναό, έκαναν την ανάγκη τους στη μέση μιας αγοράς και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς ότι φέρνει ο συνδυασμός αλκοόλ και καφρίλας μαζί με την υπόσχεση των «πιο απίστευτων διακοπών που θα μας μείνουν αξέχαστες».

Πέρα απ’ όλα αυτά, μοιάζει να έχει συντελεστεί μια αλλαγή, κάτι βαθύ και συνολικό και οι συνέπειές αυτής της μεταβολής στον τρόπο που εννοούμε πια τον τουρισμό, εκτείνονται τόσο στις μεταλλάξεις του τοπίου, όσο και στον ίδιο τον τρόπο που υπάρχουμε εμείς μέσα στην πραγματικότητα. Είμαστε όλοι εν δυνάμει τουρίστες, ή ίσως ακριβέστερα εναλλάξ παρατηρητές και παρατηρούμενοι, καταναλωτές τοπίων και της πραγματικότητας των άλλων. Το κάθε ταξίδι μας, αν όχι και η κάθε βόλτα εμπεριέχει μια δόση τουρισμού στη ζωή και τα σπίτια των άλλων.

‘Free Tours By Foot’ στο Bushwick ή όπως το λένε κάποιοι ντόπιοι, ghetto tourism

 

Στο Bushwick για παράδειγμα, μια φτωχή περιοχή της Νέας Υόρκης, διοργανώνονται «δωρεάν περίπατοι» προκειμένου οι επισκέπτες να περιηγηθούν στα graffiti της περιοχής με την συνοδεία του απαραίτητου ξεναγού. Διαβάζουμε για το Bushwick μερικά στοιχεία. Το 30% των κατοίκων ζουν κάτω απ’ το (ομοσπονδιακά ορισμένο) όριο της φτώχειας. Το 42% δεν έχουν τελειώσει το σχολείο. Είναι επιπλέον μια γειτονιά, της οποίας μόλις το 9% των κατοίκων είναι λευκοί. Δεν υπάρχει απαραίτητα κάτι το προβληματικό σε μια οργανωμένη βόλτα για να δει κανείς τα graffiti σε μια υποβαθμισμένη περιοχή, αλλά ταυτόχρονα είναι κάπως περίεργο, λευκοί άνθρωποι να περιφέρονται με έναν λευκό συνοδό σε μια γειτονιά μαύρων και ισπανόφωνων, λες και δε θα μπορούσαν να περπατήσουν την ίδια διαδρομή μόνοι τους. Η τέχνη που έχει για καμβά τον τοίχο είναι εξορισμού ανοιχτή κι ελεύθερη για τα μάτια όλων, αλλά σ’ αυτή την περίπτωση, αρχίζει και δημιουργείται η εντύπωση ότι τα αντικείμενα της παρατήρησης (έστω εμμέσως) δεν περιορίζονται σε όσα έχουν βαφτεί στο τσιμέντο. Οι τουρίστες του Bushwick περπατούν παρατηρώντας διαδοχικά τα graffiti, το τοπίο και τους ίδιους τους ανθρώπους που ζουν στο σημείο. Η θέση που παίρνουν μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία, αναγκαστικά τους τοποθετεί στο ίδιο σημείο με κάποιον που παρατηρεί τα κλουβιά στο ζωολογικό κήπο. Ενθουσιάζεται με την άγρια ομορφιά και την αυθεντικότητα, αλλά τον καθησυχάζουν τα κάγκελα και στην προκειμένη περίπτωση η παρουσία του συνοδού ή η ιδέα ότι όλη αυτή η περιήγηση, σύντομα θα τελειώσει. Είναι ωραία αυτή η πραγματικότητα, αρκεί να έρθεις σε επαφή μαζί της σε ορισμένες ποσότητες.

τί βλέπουν οι τουρίστες σ’ αυτή την τρύπα της αμερικανικής μητρόπολης; περιθώριο ή ίσως το ιδανικό σημείο για μια νέα γκαλερί;

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ξεναγός και διοργανωτής των περιπάτων είναι ένας λευκός καλλιτέχνης που ασχολείται με την street art και έχει μετακομίσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην περιοχή. Μια περιοχή που βρίσκεται πλέον σε ένα ιδιότυπο αλλά γνώριμο μεταίχμιο. Ένας κάτοικος το περιγράφει ως μια σύνθεση «ανθρωποκτονιών και ολιστικών εργαστηρίων, όπλων και ντόνατς με φουά γκρα». Στο τοίχο μιας ρημαγμένης μονοκατοικίας στα όρια Κεραμεικού – Μεταξουργείου έγραφε πριν κάποια χρόνια (όπως το θυμάμαι από μνήμης) «όπου δεν φτάνει το γκλομπ του μπάτσου, φτάνει το πινέλο του καλλιτέχνη». Αλλά αυτή η περιοχή – όριο είναι έτσι κι αλλιώς μια αλλόκοτη σύνθεση, αφού η απόσταση μεταξύ της οδού Ιάσωνος και της οδού Κεραμεικού είναι μικρή και ταυτόχρονα τεράστια.

Αν η συνθήκη στο Bushwick δημιουργεί ερωτήματα, αναρωτιέται κανείς τι θα πρέπει να σκεφτούμε για τα favela tours που ευδοκιμούν τα τελευταία χρόνια στη Βραζιλία. Το 2014 επισκέφτηκαν τις φαβέλες του Ρίο 5ο.οοο τουρίστες.

 

Κριτική έχουν ασκήσει πολλοί. Μιλούν για αντικειμενοποίηση των φτωχών ανθρώπων, για ένα είδος ηδονοβλεψίας για μετατροπή της φτώχειας σε διασκέδαση και για περαιτέρω ενίσχυση (και επιβεβαίωση) του διαχωρισμού μεταξύ τρίτου κόσμου και ανεπτυγμένων πολιτών. Ο αντίλογος είναι ότι κερδίζουν χρήματα οι ίδιοι οι κάτοικοι και ότι οι τουρίστες βλέπουν από πρώτο χέρι τις συνθήκες ζωής. Ο Kennedy Odede που μεγάλωσε σε μια παραγκούπολη του Ναϊρόμπι γράφει για την πρώτη φορά που ήρθε αντιμέτωπος με αυτό το είδος τουρισμού, όταν ήταν 16 χρονών. Βρισκόταν μέσα στο σπίτι του,  δύο μέρες νηστικός και ξαφνικά είδε μια λευκή γυναίκα να τον φωτογραφίζει. Ένιωσε, λέει σαν τίγρης στο κλουβί. Περιγράφει επίσης ένα γκρουπ ανθρώπων που ως κομμάτι του tour μπήκαν σε ένα σπίτι για να δουν μια γυναίκα που γεννούσε εκείνη την ώρα ή το κλικ της φωτογραφικής μηχανής και μαζί ένα επιφώνημα θαυμασμού μπροστά στο θέαμα ενός ηλικιωμένου ανθρώπου που αφόδευε στο δρόμο. Ίσως για αυτού του είδους την τουριστική περιήγηση να είναι πιο ακριβής μια άλλη ονομασία που συνήθως δίνεται – reality tourism. Τουρίστες στην πραγματικότητα των άλλων.

η πραγματικότητα των άλλων σε μια φαβέλα στο Ρίο, ένα εντυπωσιακό φόντο όπως και να το κάνεις.

 

Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν οργανωθεί διάφορες διαδηλώσεις ενάντια στις συνέπειες του τουρισμού. Στην φωτογραφία παρακάτω μια ιδιότυπη κόντρα. Ο ντόπιος που δεν αντέχει άλλο την υπερβολική παρουσία του τουρίστα και ο τουρίστας που σε αυτό απαντάει με μια σέλφι.

όταν σε διώχνουν, αλλά εσύ είσαι Βαρκελώνη για διακοπές.

 

Πέρσι επισκέφτηκαν την Βαρκελώνη, μια πόλη 1,6 εκατομμυρίων, 32 εκατομμύρια τουρίστες. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για την αύξηση των ενοικίων, για τις αλλαγές στην πόλη, για τις συνέπειες της οικονομικής πραγματικότητας μιας τέτοιας πόλης που επιβάλλει ακόμη και το ποιες δουλειές μπορούν να υπάρχουν – πόσα καταστήματα με σουβενίρ και γρήγορο φαγητό μπορεί ν’ αντέξει μια πόλη; Η απάντηση μπορεί να είναι, όσα μπορούν οικονομικά να επιβιώσουν. Αλλά τότε δε λαμβάνουμε υπόψη ότι μπορεί η ίδια η πόλη που επιβιώνει να είναι μια άλλη πόλη, ο χαρακτήρας και η ταυτότητά της να έχουν αλλάξει σε τέτοιο δραματικό βαθμό, που αυτή η αλλαγή να μην εντάσσεται σε κάποια κατανοητή μεταβολή που φέρνει ο χρόνος και οι συνθήκες, αλλά σε μια ολοκληρωτική υποταγή στην ισοπεδωτική λογική ενός παγκόσμιου μολ με θετικό ισολογισμό.

foto του Χ. Σ. από τη Βαρκελώνη, αντίστοιχο πανό υπάρχει και στην Άνω Πόλη στη Θεσσαλονίκη.

 

Κατά κάποιο τρόπο ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η Πλάκα, η οποία έχει καταλήξει, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, να είναι ένα μη μέρος. Από τη μια μεριά, ασφυκτικά γεμάτη από τουρίστες που κατά γκρουπ γεμίζουν τα στενά δρομάκια, αγοράζοντας απερίγραπτα σουβενίρ και τρώγοντας μουσακά σε σουβλατζίδικα (ή το ανάποδο). Από την άλλη, οι καταστηματάρχες σε ένα ατελείωτο κρεσέντο passive aggressive  συμπεριφοράς. Απ’ τη δουλικότητα της προσέγγισης του περαστικού με το μενού ανά χείρας, στο χυδαίο δειλό, μισοσιωπηλό – μέσα απ’ τα ενωμένα δόντια, παραλήρημα για τα μπούτια και τον κώλο της ίδιας κοπέλας που πέρασε και δεν κάθισε να παραγγείλει τίποτα. Η δουλικότητα στα αγγλικά, η λύσσα στα ελληνικά, γιατί τέτοια είναι η γλώσσα μας, περήφανη και ανυπότακτη.

Βαρκελώνη πάλι

 

Στη Βαρκελώνη συζητάνε και παίρνουν μέτρα, αλλά η προσέγγισή τους είναι πάλι οικονομική. Όριο στις κλίνες, όριο στα νέα ξενοδοχεία, φορολόγηση στους νέους τρόπους διαμονής, τύπου Airbnb. (Παρεμπιπτόντως το θέμα του Airbnb επανέρχεται διαρκώς τον τελευταίο καιρό, με αφορμή δημοσιεύματα – αλλά και την εμπειρία μας – για τις συνέπειες της ευρείας διάδοσής του σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια ή το Κουκάκι.)

ενδεικτική αφίσα στη Βενετία για το Airbnb (via https://www.facebook.com/AntiEvictionMappingProject/ )

 

Το ζήτημα όμως δεν είναι ζήτημα χρημάτων, δεν λύνεται με λιγότερες άδειες ξενοδοχείων ή με βαρύτερη φορολόγηση του aribnb και των αντίστοιχων υπηρεσιών. Το ζήτημα πηγαίνει παραπέρα, πολύ παραπέρα, και αγγίζει θέματα ταυτότητας, γενικότερης κατεύθυνσης και προσέγγισης σε έννοιες όπως η ανάπτυξη, η επιβίωση, η ευτυχία (συγνώμη για τη χρήση λέξης που δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί) και πάει λέγοντας.

από διαδήλωση στη Βενετία το Νοέμβριο του 2012

 

Κάποιοι κάτοικοι σε όλα τα σημεία του πλανήτη κατά καιρούς αντιδρούν με διαδηλώσεις, αφίσες και αυτοσχέδιες καταδρομικές επιχειρήσεις όπως κάποτε σε νησί των Κυκλάδων, που μια παρέα έσκιζε τα λάστιχα των τζιπ που πάρκαραν στα πλακόστρωτα της Χώρας.

Αλλά τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να σταματήσει την ακόρεστη δίψα του ανθρώπου να καταπιεί και να καταναλώσει άμεσα και δυναμικά και το τελευταίο απάτητο (ή έστω κάπως ξένο) ίχνος τοπίου και ανθρώπων. Έτσι, το αντικείμενο της φωτογράφισης, δεν είναι κάθε φορά ένα ζώο, μια παραλία, ένα αρχαίο μνημείο ή ένα χαμόσπιτο. Το αντικείμενο της φωτογράφισης είναι η επέκταση της δικής μου (δυτικής ή «ανεπτυγμένης») κανονικότητας πάνω στη πραγματικότητα των άλλων. Αφού μπορώ να φωτογραφηθώ μπροστά σε μια φαβέλα, ένα γκέτο, ένα γκράφιτι ενός περιθωριακού ντόπιου ή έναν αμίλητο ψαρά, αυτά αποκτούν μια δευτερεύουσα σημασία, γίνονται φόντο, σκηνικό, υλικό οπτικής αφήγησης. Η παρουσία μου εντέλει μπορεί να εισβάλει και να επιβληθεί παντού.

«Λες και ο άνθρωπος , έχοντας εκδιωχθεί από τον Κήπο επειδή έκοψε τον απαγορευμένο καρπό του δέντρου της γνώσης – μια αρπαγή που προσδιορίζει την υπεροχή και την μοναξιά του στον οργανικό κόσμο – , επέστρεψε οργισμένος και βάλθηκε να εξαλείψει όλα τα ίχνη που υπήρχαν στο τοπίο της χαμένης Εδέμ. Ο Λεβί – Στρος  νιώθει ότι στην οικολογική καταστροφή, στη φονική κι όμως αυτοκτονική μεταχείριση που επιφυλάσσουμε στο περιβάλλον, ενυπάρχουν πολλά περισσότερα από τη λαιμαργία ή τη βλακεία. Ο άνθρωπος διακατέχεται από μια αόριστη μανία που εναντιώνεται στην ίδια του την ανάμνηση της Εδέμ. Όποτε φτάνει σε τοπία ή κοινότητες που φαίνεται να μοιάζουν με τη δική του εικόνα για τη χαμένη αθωότητα, εξαπολύει επίθεση και ερημώνει.»
George Steiner
Πηγή: http://thecricket.gr/2017/07/tourism/

26 ΣΧΟΛΙΑ

  1. κυριτση 4 χρονια εργο μηδεν στο νησι.διωχνεις την RYANAIR διωχνεις τα κρουαζιεροπλοια εκλεισες τον ΕΦΤ

    ΕΦΕΡΕΣ ΤΗΝ ΜΑΥΡΗ ΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΝΗΣΙ.Ο ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΚΑΤΩΡΘΩΣΕ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΑΘΛΟ.ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΑΠΟ ΑΠΡΙΛΙΟ-ΟΚΤ ΔΗΛΑΔΗ ΑΠΟ 7 ΜΗΝΕΣ ΤΗΝ ΕΚΑΝΕ ΙΟΥΛΙΟ -ΣΕΠ ΔΗΛΑΔΗ 3 ΜΗΝΕΣ!!!!!ΡΗΜΑΞΕ-ΝΕΚΡΩΣΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΟ ΝΗΣΙ.μονο τα IN CLUSIVE θα δουλεψουν γιατι ο κυριτσης με την βασω διελυσαν την δεας και δεν εχει δρομολογια ΑΠΟ ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ.

  2. Πάνε 18 χρόνια που η φράση ‘λίγο κρασί,λίγο θάλασσα και τ αγόρι μου’,έχει μετατραπεί σε Ρωμαϊκού τύπου συμπόσιο.Κανένας πραγματικά συμπολίτης όσο και πεπειραμένος να είναι στα του Τουρισμού,δεν μπορεί να κατανοήσει το τι συμβαίνει εκεί μέσα,το πως έχει αλλοιώσει την φυσιογνωμία του Παραδοσιακού Τουρισμού ,αυτή η κραιπάλη.Ότι στερείται ο κάθε Ευρωπαίος πολίτης που ανήκει στα Εργατικά λαϊκά Κοινωνικά στρώματα,το απολαμβάνει με κάθε δυνατή υπερβολή.Σκηνές όπως ένα παγωτό με δέκα μπάλες και μετά παράπονα ότι δεν ήταν καλό στην μαμά Πολυεθνική.Πρωινά για γίγαντες τύπου Γκρισίνο των γνωστών κόμικς,κραιπάλη με τα συνεχόμενα γεύματα και σνακ,οινοποσία μέχρι τελικής πτώσης,Χλαπάκιασμα σαν να είναι η τελευταία ημέρα ζωής τους..δυστυχώς δεν περιλαμβάνονται με λόγια και οι Εργαζόμενοι έχουν να λένε για τις Εμπειρίες αυτών των ‘Ευρωπαϊκών’ εκφράσεων πολιτισμού!!!!!

  3. Τα 'ψιλά γράμματα' ,που διέπουν το Τουριστικό του 3ου Μεγαλύτερου Ελληνικού προορισμού,

    έχουν γίνει ανέκδοτα και μεταξύ των συνοδών-ξεναγών που εργάζονται στις Πολυεθνικές.Ακόμα και αυτοί έχουν σαστίσει απ τις ορέξεις και την κραιπάλη συμπατριωτών τους και κάποιοι δεν αντέχουν και παραιτούνται.Κάποιοι απ αυτούς δεν επαναπροσλαμβάνονται,ενώ η νομική προστασία της ‘σιωπής’ τους είναι τεράστια.Πριν 20 ημέρες πελάτισσα που περιδρόμιαζε τον αγλέουρα παραπονέθηκε ότι ο μπάρμαν που την σέρβιρε 30 ποτά σε 2 ώρες δεν άφηνε το ποτήρι ακριβώς μπροστά της,αλλά κάτι εκατοστά πριν,άλλοι ότι παραπονιούνται ότι το εστιατόριο δεν μένει ανοικτό 24ωρο,άλλοι ότι οι 10 σάλτσες για κρέατα είναι λίγες,άλλοι ότι τα Θαλασσινά δεν είναι φρέσκα.Τα συσσίτια πολυτελείας και τα συσσίτια στους πτωχευμένους. Κανένας δυστυχώς δεν ασχολείται με το σπαστό 12ωρο της καμαριέρας που ανταμείβεται με 580 ευρώ,για μάζεμα εμετών και κοπράνων.

    • Εύγε σου κ πάλι εύγε !!!
      Να τα ακούν οι ευρώδουλοι κ προσκυνημένοι που για μια 5 σέντσια του ευρώ, κάνουν κωλοτούμπες στα τουριστοειδή-φασιστοειδή που έχουν κατακλύσει το νησί και που ΑΠΑΙΤΟΥΝ με 400 ευρω …all-inclusive να μας ΠΗΔΗΞΟΥΝ all-together.
      ΡΕΕΕΕΕΕ ΟΥΟΥΟΥΟΥΣΤΤΤΤΤ !!!!!!!!!!

  4. Εύγε σου κ πάλι εύγε !!!
    Να τα ακούν οι ευρώδουλοι κ προσκυνημένοι που για 5 σέντσια του ευρώ, κάνουν κωλοτούμπες στα τουριστοειδή-φασιστοειδή που έχουν κατακλύσει το νησί και που ΑΠΑΙΤΟΥΝ με 400 ευρω …all-inclusive να μας ΠΗΔΗΞΟΥΝ all-together.
    ΡΕΕΕΕΕΕ ΟΥΟΥΟΥΟΥΣΤΤΤΤΤ !!!!!!!!!!

  5. Αλλά που το ξέρει ο υπογράφων ότι το καμάκι στην περιοχή του Μοναστηρίου είναι Έλληνας;

    Και δω όταν ένας πελάτης μπει στο All Incl βλέπει όλους τους υπαλλήλους να έχουν καρτελακια με Ιταλικά ονόματα,αλλά είναι Αλβανοί,που ενσωματώθηκαν στην Ελληνική Κοινωνία δηθεν,αλλά ντρέπονται να προσφέρουν τα ονόματα τους.αςαναρτησει μια μια της λίστες προσλήψεων οποιος θέλει εδώ κ δεκαετία να μάθει πόσοι στους εκατό δουλεύουν αμιγώς Έλληνες.Απο μαλακίες άλλο τίποτα.η χαρά της αριστεράς.

  6. Το σήμα της Κω έπρεπε να καθιερωθεί ένα κουταλοπιρουνο,περιστοιχισμένο από δίδυμο οφι και μια μπριζόλα..Γευσιγνωσία, γαστρονομικός τουρισμός, γκουρμέ μπόμπα,ένας μπουφές απ το ψαλίδι έως την Κεφαλο..κάθε 100 μέτρα κ λεκάνη συνδεμένη με τον Βιολογικό.

  7. Την Δεκαετία του '80 όλοι λέγανε 'Έχε Εμπιστοσύνη στα Ελληνικά χέρια'

    Γνωστή ατάκα που έμεινε στην Ιστορία απ την διαφήμιση με τον δικό μας ‘Εισαγόμενο’ και την Best Seller διαφήμιση.
    https://www.youtube.com/watch?v=5B0viuGwNwU.
    Τις μέρες μας όλες οι Μονάδες All Inclussive σε Κω και Ρόδο στελεχώνονται με Βαλκάνιους και κυρίως Αλβανούς,σε ποσοστό 60-70%.Ο πλούτος που παράγεται όχι μόνο διαλύει τον Τοπικό Ιστό,αλλά οι ‘νοικοκυραίοι’ ,όπως τους αποκαλούν κάποιοι βγάζουν τα χρήματά τους έξω σε Αλβανικές Τράπεζες,ακόμα και τα Λεωφορεία που πάνε στην Αλβανία κατά χιλιάδες,κατά την Χριστουγεννιάτικη περίοδο,αφού πάρουν το επίδομα δώρο του ΣΥΡΙΖΑ,ακόμα και αυτά είναι Αλβανικά και τους περιμένουν στο Λιμάνι.Ένα Κράτος σε διάλυση,λόγω της μητρικής στοργής σε οτιδήποτε ΜΗ Ελληνικό!!!!!

    • …ενώ οι Ελληνες μετανάστες , στην Γερμανια π.χ ,τις δεκαετίες ,50 , 60 ,70 δεν έστελναν τα λεφτά τους
      στην Ελλάδα , στους συγγενείς τους , που σκυλοπεινούσαν ?????!!!!!!
      Αγόραζαν μετοχές της Bayer και επένδυαν στη Γερμανία ???????????

      ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΔΕΣ ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΜΝΗΜΗ ΚΟΥΝΟΥΠΙΟΥ .
      ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΝΗΜΗ !!!!
      ΓΙ ΑΥΤΟ ΘΕΡΙΕΥΕΙ , Ο ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ , Η ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ ΣΑΣ , Η ΧΡΥΣΑΥΓΗΛΑ ΣΑΣ ΚΑΙ Η ΑΠΕΙΡΗ ΒΛΑΚΕΙΑ ΣΑΣ.
      ΔΕΣΤΕ ΛΙΓΑΚΙ ΜΠΑΛΛΙΤΣΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΜΟΥΝΤΙΑΛ .
      ΜΗΝ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ ΜΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ .

      • Ρίξε μια ματιά στο αστυνομικό δελτίο βλάκα να δεις τα χάλια σου!!!!

        Έχω συγγενείς σε τρία κράτη και δεν ντρεπόντουσαν να πούνε το όνομά τους,ενσωματώθηκαν και δεν σιχαίνονται το μέρος που τους φιλοξενεί !!!Αυτοί που υπερασπίζεσαι όλοι έχουν δικά μας και Ιταλικά ονόματα.Να χαρώ την εγκεφαλική σου λειτουργία Τσάμη .Όλη η διανόηση πάνω στον εγκέφαλο σου είναι σκορπισμένη.Αν πεις σ έναν Έλληνα,για την χώρα που έχει φάει ψωμί ,θα σε φάει.Και ναι επένδυσαν και μεγαλούργησαν,ούτε είχαμε την τιμή σαν Απόδημοι να γεμίζουμε τις φυλακές των κρατών που δουλεύαμε με κακοποιά στοιχεία.Ούτε συμμορίες,ούτε εγκληματικότητα που φτάνει στα ύψη όπως εδώ!!!

      • Κάνε μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο,τα νούμερα όλα σε διασύρουν!!!

        Το να συγκρίνεις την Οικονομία και τον πλούτο της Ελλάδας με την Γερμανία κ.λ.π,είναι παρόμοιο με το να συγκρίνεις κανναβουριά με κβαντική Θεωρεία.Πεινασμένο θεωρείς αυτόν που δεν έχει να φάει?Γιατί πεινασμένος είναι και ο ‘αχόρταγος’…Καραγκιόζη Αριστερό έχεις δει?Και γω έμεινα εξωτερικό ,αλλά σεβόμουν τους Νόμους και το ξένο Κράτος…

        • Νευράκιαααα , νευράκιαααα.????!!!
          Δια να στανιάρεις φασιστάκο και να μορφωθείς …
          Πάρε νάχεις …με στοιχεία .
          Αν βρεις χρόνο και σε αφήσει η οξεία Μουντιαλίτιδα σου
          διάβασε όλη τη σελίδα .
          Αν πάλι δεν ξέρεις να διαβάζεις , βάλε κάποιον που ξέρει γράμματα , να σου διαβάσει τον πίνακα στο τέλος της σελίδας
          http://www.iospress.gr/mikro1998/mikro19980321.htm
          … με ΑΓΑΠΗ .
          ΠΑΝΤΑ ΔΙΚΟΣ ΣΟΥ .
          Εμβέρ …αλλά εσύ μωρό μου , λέγε με απλά Νίκο .

        • κοίτα το παραπάνω σχόλιο μου…
          ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΤΩΝ 2 ΣΕΝΤΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩ …
          …..ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΣΑΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΩ …ΑΡΧΙΦΑΣΙΣΤΟ-ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ ΑΜΜΟΡΦΩΤΟΙ

      • Δηλαδή κούτσουρο,με ταξιδιωτικά έγγραφα της χώρας σου, μπορείς να επισκεφτείς

        Τις USA?ή άλλες χώρες του πλανήτη;με έγγραφα της πατρίδας του ο Έλληνας μπορεί,για αυτό και μένουν να πάρουν άδεια οι νοικοκυραίοι κ μετά να πάνε αλλού να ξελιμάξουν.κανε και ένα skroll τις σελίδες με τη λέξη εγκληματικότητα να δεις πόσα σε αφορούν.

      • Καλά η μόνη πνευματική διεργασία που μπορείς είναι η λειτουργία της οπίσθιας

        Οπής σου,για αυτό βρωμησε το φόρουμ Μαμά Τερέζα.

    • Οι αλβανοί δουλεύουν δεν είναι κοπρόσκυλα σαν τους φασίστες/ρατσιστές σαν και του λόγου σου μεγάλε. Μάθατε όλοι στο διεθυντιλίκι και σας ξυνίζουν οι δουλειές κοπρόσκυλα. Ξυδάκι ΤΟΠ φασιστόμουτρο!

      • κοπρόσκυλο,εγώ δουλεύω και δεν παίρνω ούτε επιδόματα,ούτε μου χαρίζουν ,ούτε έχω απαλλαγές όπως οι νοικοκυραίοι σου.

  8. δουλειές με φούντες !!!!Το διευθυντιλίκι δεν είναι εύκολο κέρδος όπως η εμπορία

  9. Ούτε τα «Βόρεια» Προάστια….ούτε βέβαια οι αποδείξες των εγκληματολογικών,αστυνομικών δελτίων….κάθε μέρα οποια είδηση κ ν ακούσεις εδώ και εικοσαετία, αφορά νοικοκυραίους…τώρα γράψε κ για το προπατορικό αμάρτημα… αυτά.τσαπε.

  10. Φασισταριοοοοοό στο λαγούμι σας το σκοτεινό άμε να κρυφτείς σαν το … γενναίο χαχαχα παλληκάρι σας χαχαχα , τον Μπαρμπαρούση βάλε την ουρά στα σκέλια κ πάρε πίσω τα αντριλίκια κ τα φυσεκλίκια
    ΜΙΑ ΖΩΗ ΔΕΙΛΟΙ , ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΙΣΧΥΡΟ ,ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ,ΤΗ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ ,ΠΡΟΔΟΤΕΣ , ΔΕΙΛΟΙ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΑ ..ΝΤΟΠΕΡΜΑΝ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΔΙΚΟΥ ΠΟΥ ΜΕ ΤΟΣΗ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ Κ ΛΑΜΟΓΙΑ ΔΗΘΕΝ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ.
    Ξέρω ότι τα λόγια μου πάνε στο βρόντο γιατί προσπαθώ μάταια να κάνω το φασίστα άνθρωπο .
    Σε φιλώ αδελφικά και χριστιανικά με την παρακάτω τρυφερή αφιέρωση ,φασιστοκαρδουλίνο μου .
    Το φασισμό βαθιά κατάλαβέ τον.
    Δεν θα πεθάνει μόνος, τσάκισέ τον …
    Ο Εμβέρ σου .
    Αντίο έρωτα μου αγιάτρευτε ,φασισμέ μου ΜΕΓΑΛΕ

    • Φασισταριό αριστερε αλληλέγγυε,αντάρτικο στα βουνά εκεί που αυτοκτόνησε στη ρεματιά ο δικός σου…τα εμφύλια κατάλοιπα στους κάδους.πισωχλεχλε….παλαμομάμη.

  11. Τι ναπεις και συ Βελουχιώτικο κατάλοιπο.Προλετσριε ΚΜΟ,κοπριτη μάττακα…αέρα κομμουνιιιιι,τυχοδιώκτη χρυσοθηρα..έμεινες στην ιστορία σαν αδελφοφάς,

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.