Έλλη Καρανίκα: «ΘΑ΄ ΡΘΕΙ Η ΜΕΡΑ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΙ ΕΓΩ ΘΑ ΚΑΝΩ ΤΑ ΙΔΙΑ ΛΑΘΗ…»

6
1135

«ΘΑ΄ ΡΘΕΙ Η ΜΕΡΑ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΙ ΕΓΩ ΘΑ ΚΑΝΩ ΤΑ ΙΔΙΑ ΛΑΘΗ…»

της ‘Ελλης Καρανίκα

Το παλιό τραγούδι του Χατζή, περικλείει μια διαχρονική αλήθεια:την επαναληψιμότητα των λαθών, σε ενέργειες και στάσεις της κοινωνίας μας. Λένε ότι από τα λάθη μαθαίνεις, μα δεν επαληθεύεται.Ούτε από τα μοιραία λάθη δεν μαθαίνουμε αφού δεν διαθέτουμε ως κοινωνία τα αντανακλαστικά να σταματήσει κάτι που συμβαίνει συνεχώς με οδυνηρες πάντα συνέπειες.Στο ίδιο έργο θεατές, βουβοί, μοιραίοι κι άβουλοι.Αφορμή για τις παραπάνω σκέψεις είναι η Ημέρα Θυμάτων Τροχαίων 19 Νοεμβρη. 1600 νεκροί και 20.000 Έλληνες τραυματίες των τροχαίων μεσα στο 2016. Κατά την γνώμη μου, τρεις είναι οι σημαντικότεροι υπεύθυνοι παράγοντες.

1)Η ανεπάρκεια της οδικής παιδείας

Ο οδηγός που κυκλοφορεί κι…οπλοφορεί, χωρίς κοινωνική συναίσθηση των δικαιωμάτων του άλλου, πεζού-συνοδηγού, ο βαλκάνιος τσαμπουκάς που προβάλει στην οδηγηση την γελοία θέση “ο δρομος μου ανήκει” ή ο επαναστάτης χωρίς αιτία “δική μου η ζωή, την κάνω ό,τι θέλω”, είναι γνώριμα πρόσωπα που συναντάμε καθημερινά στους δρόμους. Προκειμένου να νοηματοδοτηθεί ένα τραγικό δυστύχημα συνηθίζουμε να δίνουμε μεταφυσική ερμηνεία(«ήταν της μοίρας»). Πιο πολλοί συνηθίζουν το μαγνητάκι με τον Αγιο Χριστόφορο στο ταμπλό, παρά το δέσιμο με την ζώνη. Άλλωτε παλι αποπροσανατολιζουμε το θέμα, όπως έγινε με το νεαρό πλουσιοπαιδα και την πόρσε.Η συζήτηση εστίαζε στην ταξικότητα των ατυχημάτων κι επικεντρώθηκε στο ακριβό αυτοκίνητο. Παρέβλεπε το ουσιαστικό πρόβλημα που αφορά την εκπαίδευση, την πειθαρχία του οδηγού,την κατάσταση των δρόμων,την αστυνόμευση, τον έλεγχο. Λες και όλοι που σκοτώνονται οδηγούν πόρσε! Κάθε μέρα στη χώρα σκοτώνονται 5 άνθρωποι στο δρόμο, οι 3 κάτω των 30 ετών και δεν οδηγούν πορσε. Καταφέρνουμε και σκοτωνόμαστε και με σαραβαλάκια.

2)Η ατιμωρησία των παραβατών.

Εχει λεχθει οτι η έλλειψη ελέγχου και τιμωρίας είναι η αιτία πού ο Έλληνας οδηγός συμπεριφέρεται άναρχα, ενώ έξω φοβούμενος τις συνέπειες υποτάσσεται στους κανόνες.Απο προσωπική 25ετη εμπειρία στον χώρο, έχω την εντυπώση ότι η ενημέρωση για την πρόληψη ατυχημάτων, τουλάχιστον όπως έγινε, ελάχιστα αποτελέσματα επέφερε. Αντίθετα, όσες φορές και για όσο επικράτησε το πρόστιμο για παραβάσεις, απέδωσε περισσότερο..Αποδεικνύεται ,δυστυχώς, ότι μέχρι η αλλαγή παιδείας να αποδώσει, πιθανόν το πιο αποτελεσματικό μέσον για την μείωση ατυχημάτων είναι το…πρόστιμο!

Η κυβέρνηση φαίνεται να προσανατολίζεται προς τον «ταξικό χαρακτήρα» του προστίμου για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ., δηλαδή να προσδιορίζεται με εισοδηματικά κριτήρια!Προσωπικά αμφιβάλλω για την παιδαγωγική αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου μέτρου. “Δηλαδή ο άνεργος , όταν περνά με κόκκινο, δεν θα έχει συνέπειες ακόμη κι αν προκαλεί δυστύχημα”;ρώτησε προχθές στην ΕΡΤ ο Ιαβέρης.Θα φταίει η κρίση που του πήρε το μυαλό; Σωστότερη ειναι η προοπτική που εξετάζει το Υπουργείο για κοινωνικές ποινές εξυπηρέτησης θυμάτων τροχαίων από αυτούς που τα προκάλεσαν.Ας δουλέψουν σε κέντρα αποκατάστασης αναπήρων να δουν τα έργα της κακής οδήγησης. ΄Ετσι μπορεί να δοθεί νόημα σε έναν παράλογο θάνατο.

3.Η κουλτούρα της ανομίας

Η νεοελληνική θεώρηση της σύγχρονης αντίστασης σε πολλές πλευρές του κοινωνικού μας βίου, που καλλιεργήθηκε, ως δήθεν προοδευτική μετεξέλιξη της κοινωνίας μας,εκδηλώνεται με περιφρόνηση υφιστάμενων νόμων και κανόνων: από τα παράνομα παρκαρίσματα και την περιφρόνηση των μέσων προφύλαξης μέχρι την ιλιγγιώδη ταχύτητα με αίμα σχεδόν αλκοολούχο διάλυμα.Ένα αντιπροσωπευτικό ιλαροτραγικό της κουλτούρας μας στον τομέα, είναι η συνήθεια πριν τις γιορτές, να …επιστρέφονται οι πινακίδες των αυτοκινήτων (που αφαιρέθηκαν λόγω σοβαρής παράβασης )για να συνεχίσει το …έργο του ο παραβάτης οδηγός στις γιορτές. Ακόμη και το το δίπλωμα αν σου πάρουν σήμερα για σοβαρά παραπτώματα, το ξαναπαίρνεις κάνοντας απλώς ….όπισθεν και παρκάρισμα!!Υπερήλικες με χίλια προβλήματα υγείας συνεχίζουν να οδηγούν και μετά την πρόκληση ατυχημάτων. Πολλοί αρμόδιοι ισχυρίζονται ότι σε μια ευνομούμενη κοινωνία ,κάποιες παραβάσεις του ΚΟΚ με εμπλοκή σε δυστηχήματα, θα έπρεπε να διώκονται, ως έγκλημα από πρόθεση (ενδεχόμενος δόλος) και όχι ως ένα απλό πλημμέλημα. Γιατί “εξ αμελείας” το δυστύχημα που συμβαίνει μετά παραβίαση ΚΟΚ;Δεν είναι αναμενόμενο αν όχι ασυνείδητα προγραμματισμένο;

΄Ενα σχόλιο για τις γουρούνες

Η απαγόρευση της “γουρούνας”, συνηθισμένο μέσο μετακίνησης σε τουριστικά μέρη, προκάλεσε αντιπαραθέσεις.Στο Νοσοκομείο μας, σε όλη την τουριστική περίοδο είναι καθημερινά τα ατυχήματα από το μέσο, αρκετά από αυτά, μοιραία, συνήθως από ανατροπή. Δεν γνωρίζω την εγκυρότητα της στατιστικής με το μικρό ποσοστό δυστυχημάτων που αναφέρουν οι επιχειρηματίες που τα εμπορεύονται. Πιθανόν παίζει ρόλο το δείγμα πληθυσμού και η μεθοδολογία, η έλλειψη οδηγιών σε άπειρους οδηγούς που δεν το ξαναοδήγησαν, οι στενοί δρόμοι, ο έντονος ήλιος, το αλκοόλ, η ανέμελη διάθεση διακοπών κ.α. Η καθημερινότητα του τμήματος επειγόντων, έχει την δική της αναμφισβήτητη στατιστική.Η Πολιτεία υποθέτω δεν έφτασε άκριτα στην πρόταση επειδή είναι κατά της…επιχειρηματικότητας και των θέσεων εργασίας! Αν όμως καλούμαστε ως κοινωνία να ζυγίσουμε τον κινδυνο για την ζωή με το επιχειρηματικό κέρδος, δεν μπορεί να υπάρχει δίλημμα. Ας ελπίσουμε να βρεθεί μια συναινετική λύση χωρίς αναβολές.

Επετειακή πρόταση

Προς τιμη της Ημερας μνήμης για τα Θύματα Τροχαίων, ο Δήμαρχος με την Δημοτική Αστυομία και την Τροχαία ας κάνουν έναν περίπατο στην πόλη και να εντοπίσουν τα σημεία που γίνονται οι περισσότερες παραβάσεις ΚΟΚ΄καθώς και τις διαδρομές με εμπόδια στην ασφαλή κι αξιοπρεπή μετακίνηση των πολιτών, ιδιαίτερα παιδιών κι αναπήρων. Η πρόταση δεν στοχεύει στην απονομή ευθυνών (μόνο) στις εκάστοτε δημοτικές αρχές. Η βόλτα μπορεί να λειτουργήσει ως κλήση αφύπνισης για μια κατάσταση που μιθριδατικά συνηθίζουμε καθημερινά, παρά τους κινδύνους που εγκυμονεί. Και μόνο η παθητική ανοχή μας στην εξοργιστική και δυνητικά επικίνδυνη εικόνα των σημάτων κυκλοφορίας που κάποιοι ανεγκέφαλοι (όχι πάντα “παιδάκια”) καλύπτουν με αυτοκόλλητα διαφημιστικά φαστφουντάδικων, καφέ, ποδοσφαιρικών ομάδων, φασιστοειδών συνθημάτων κλπ., είναι ένα δείγμα τόσο της οδικής όσο και της κοινωνικής παιδείας μας.Κάτι ακόμη: Στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ο Δήμος έχει βιβλίο εντυπώσεων των επισκεπτών. Ο Πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας Γ.Ουρσουζίδης, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ είπε δημόσια ότι οι τουρίστες αφήνουν τα χειρότερα σχόλια για την ελλιπή οδική ασφάλεια και τα πολλά τροχαία.Να αναζητήσουμε και των δικών μας τουριστών την εικόνα που μεταφέρουν στις χώρες τους;

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Φυσικά και συμφωνώ με τις απόψεις σας, όσο για τις γουρούνες δεν νομίζω να τους έπιασε ο πόνος. Οι πολιτικοί μας είναι ανάλγητοι και σαν τέτοιοι κάτι άλλο έχουν στο μυαλό τους που θα φανεί.

    • …τρέχα λοιπόν σε κανένα σούπερ μάρκετ και θα τον βρεις τον ‘ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ’!!
      Μιλάμε για τα καλύτερα μπισκότα της αγοράς…

  2. ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΗΛΩΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΙΝ ΑΠΟΒΙΩΣΕΙ «Θα με θυμηθούν 20 χρόνια μετά»ΑΠΕΒΙΩΣΕ 27 ΙΟΥΝΙΟΥ 1999.ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΤΩΡΑ ΠΡΟΦΗΤΙΚΗ.
    ο Παπαδόπουλος έκανε την εξής τελευταία του δήλωση από το κρεβάτι του θανάτου: «Εγώ τελειώνω. Εύχομαι εσείς να είστε καλά. Εμείς δεν θα υπάρχουμε αλλά το αργότερο σε μια εικοσαετία πιστεύω ότι ο ελληνικός λαός θα νοσταλγήσει την 21η Απριλίου». Δεν ξέρουμε εάν ο Λαός νοστάλγησε την Επταετία, ένα όμως είναι σίγουρο. Ότι ακόμα πιο πολλοί σήμερα, ψιθυρίζουν: «που ‘ σαι Παπαδόπουλε». Και γι αυτό θα πρέπει να ντρέπεται η Δημοκρατία και οι βρωμεροί εκπρόσωποι της.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ