Ήθη και έθιμα της Γιορτής του Πάσχα και της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας | Κυριακή των Βαΐων στην Κω

3
1401
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Τα ήθη και έθιμα της Γιορτής του Πάσχα και της

Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας

Κυριακή των Βαΐων στον Άγιο Παύλο Κω (21/2019)

(Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη)

Χαρμόσυνα χτύπησαν το πρωί της Κυριακής, όλες οι καμπάνες των Εκκλησιών, για να γιορτάσουν μαζί με τους ευλαβείς πιστούς, που τις πλημμύρισαν, την Κυριακή των Βαΐων.

Σε όλους τους Ιερούς Ναούς, γιορτάσθηκε με ιδιαίτερη λαμπρότητα, η ξεχωριστή Κυριακή των Βαΐων και μοιράσθηκαν από τους ιερείς οι βάγενοι Σταυροί, δηλ τα ‘βάγια’.

Βρεθήκαμε στην παλιά μας γειτονιά, στον κατάμεστο από πιστούς Ιερό Ναό του Αγίου Παύλου, όπου λειτούργησαν μαζί ο Αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Καμπούρογλου και οι εφημέριοι παπά Σταύρος και παπά Περικλής.

Στα Δωδεκάνησα, πολλά έθιμα άντεξαν και κράτησαν μέσα στους αιώνες. Φερμένο από το Ορθόδοξο Πατριαρχείο μας, ιδιαίτερα από το Άγιο Όρος, όπου οι μοναχοί το μετέφεραν στην Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννου, του Ευαγγελιστή της Αποκάλυψης στην Πάτμο, υπάρχει το ξεχωριστό έθιμο των Βαΐων, με τους πλεκτούς Σταυρούς. Από εκεί διαδόθηκε σε όλα τα νησιά, σταδιακά δε και σε μερικά μέρη της Ηπειρωτικής Ελλάδας.

Αν και στις άλλες Εκκλησίες, συνηθίζουν να μοιράζουν κλαδιά από φοίνικα, δάφνη ή ελιά, κυρίως στα Δωδεκάνησα, μοιράζουν πλεχτούς βάγενους Σταυρούς, σε διάφορα σχήματα.

Μια εβδομάδα πριν, ιδίως στα σπίτια των ιερέων, ξεκινούν να πλέκουν τους περίτεχνους βάγενους Σταυρούς. Τα πλατιά φύλλα, κανονικού φοίνικα τύπου χουρμαδιάς, τα χαράζουν αφού φτιάξουν την πέτρα ή κόμπο. Έτσι πλέκουν τους απλούς πλεκτούς Σταυρούς, τους Βυζαντινούς Σταυρούς, το Αστέρι και το υποζύγιο, που κουβάλησε τον ταπεινό Χριστό, την ημέρα των Βαΐων. Τέλος με τα μικρότερα φύλλα της κορυφής, φτιάχνουν τα μικρά Σταυρουδάκια. Αυτά συνήθως τα βάζουν οι ντόπιοι στα γράμματα, στέλλοντας την ευλογία της ημέρας των Βαΐων, στους ξενιτεμένους μας. Η διαδικασία αυτή κρατάει μια εβδομάδα κάτι ανάλογο που συμβαίνει και με την Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης.

Μαζεύουν λουλούδια εποχής και πρασινάδα, από δυόσμο, δενδρολίβανο, αρμπαρόριζα, μέντα, γαρύφαλλα, βιολέτες, κρινάκια και φτιάχνουν τις φούντες τις οποίες μοιράζει ο ιερέας την Κυριακή στις Εκκλησίες.

Οι νοικοκυρές, τις φυλάνε μπροστά στο εικονοστάσι του σπιτιού τους.

Η ημέρα των Βαΐων είναι ξεχωριστή. Για αυτό διακόπτεται και η νηστεία και καταναλώνεται το ευλογημένο ψάρι. Όπως λένε ‘Βάγια, βάγια των Βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό’.

Από την μια δείχνει πόσο υποδέχθηκαν με φωνές και επεφυμίες τον Μεσσία, οι Ιουδαίοι και από την άλλη φανερώνει, την άκρα ταπείνωση του Χριστού.

Πάνω σε ένα υποζύγιο, διάλεξε ο Χριστός, να εισέλθει στα Ιεροσόλυμα και δεν επέλεξε περήφανο άλογο, ούτε και θα επέλεγε αν ήταν σήμερα, κανένα ακριβό αυτοκίνητο.

Ο Χριστός της Αγάπης, με το παράδειγμα του δίδαξε την ισότητα, την απλότητα, την δικαιοσύνη, την εγκράτεια και την ταπείνωση. Δεν φόρεσε χρυσοποίκιλτα ακριβά ρούχα, ούτε προκλητικά στολίδια. Φορούσε τον άρραφο Χιτώνα, που του ύφανε η Μητέρα του η Παναγία και ένα ζευγάρι σανδάλια από δέρμα.

Δεν προέβαλε το μεγάλο ανθρωπιστικό έργο του και παρότρυνε τους οπαδούς του, με τα εξής λόγια. ‘Να μην γνωρίζει η αριστερά σου, τι ποιεί η δεξιά σου’ .

Με αυτή την ταπεινότητα και πραότητα που τον χαρακτήριζε, οδηγήθηκε από τους αλλοπρόσαλλους και πλανημένους Ρωμαίους και Ιουδαίους, μέχρι τον Σταυρικό θάνατο.

Την μια Κυριακή, γιορτάζουμε το ‘Ωσαννά ευλογημένος ο Ερχόμενος’ και την επόμενη καλούμαστε να γιορτάσουμε την Λαμπροφόρο Ανάσταση του Χριστού, που έρχεται έπειτα από τα Σεπτά Άγια Πάθη και την Σταυρική Θυσία.

Τα έθιμα που συνοδεύουν την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, ξεκινούν από το Σάββατο του Λαζάρου, όπου οι νοικοκυρές φτιάχνουν τα ‘λαζαράκια,’ ένα ανθρωποειδές ομοίωμα με αυτό του νεκρού και μετέπειτα αναστηθέντος Λαζάρου. Επίσης τα παιδιά γυρνάνε από πόρτα σε πόρτα και λένε τον Λάζαρο, παίρνοντας εκτός από λίγα ψιλά και μερικά αυγά.

Υπάρχει ένα έθιμο που συνήθως το τηρούν ως τάμα οι γυναίκες, όπως και τον Δεκαπενταύγουστο πριν την Σεπτή Κοίμηση της Παναγίας, φοράνε μαύρα. Έτσι και την Μεγάλη Εβδομάδα, βάζουν μαύρα από το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, που ξεκινάει η Ιερή Ακολουθία του Νυμφίου, μέχρι την Ανάσταση, που βάζουν ανοιχτόχρωμα ρούχα κατά προτίμηση λευκά ή κόκκινα. Πένθιμες κορδέλες, μοβ και μαύρες, φέρουν και οι Εκκλησίες, ενώ οι ιερείς φοράνε όλη την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, μαύρα άμφια.

Την Μεγάλη Δευτέρα, τη Μεγάλη Τρίτη και την Μεγάλη Τετάρτη , οι νοικοκυρές φτιάχνουν τα λαμπριάτικα κουλουράκια, τις λαμπρόπιττες και τα τσουρέκια. Επίσης οι νεαρές αρραβωνιασμένες κοπέλες, έφτιαχναν την αυγούλα ή την κουλούρα. Αυτή ήταν ένα στρογγυλό μεγάλο κουλούρι και στη μέση έβαζαν ένα κόκκινο αυγό και συνήθιζαν να το προσφέρουν στην πεθερά, αφού το διακοσμούσαν με γαρύφαλλα και μπαχαρικά.

Την Μεγάλη Τετάρτη, ακολουθεί το Ιερό Ευχέλαιο, όπου μυρώνονται όλοι οι πιστοί.

Την Μεγάλη Πέμπτη, οι νοικοκυρές αφού σηκωθούν το πρωί και κοινωνήσουν, πίνουν τρεις σταγόνες ξύδι, που συμβολίζει το όξος και τη χολή στα Άγια Πάθη του Χριστού.

Το ίδιο επαναλαμβάνουν δε και την Μεγάλη Παρασκευή.

Έπειτα την Μεγάλη Πέμπτη, την ‘κόκκινη’ Πέμπτη, όπως την λένε, ξεκινούν το βάψιμο των αυγών. Κυρίως βάφονται κόκκινα, που συμβολίζουν το Άγιο Αίμα του Ιησού.

Αυγά κόκκινα, αν δεν προλάβουν οι νοικοκυρές, μπορούν να τα βάψουν και το Μεγάλο Σάββατο. Την Μεγάλη Πέμπτη, γίνεται κατανάλωση λαδιού, αφού οι νοικοκυρές συνήθως μαγειρεύουν τα πράσινα γιαπράκια, δηλ τα ορφανά ντολμαδάκια χωρίς κρέας, μόνο με ρύζι και λάδι, από τα κληματόφυλλα της ευλογημένης αμπέλου.

Η Αγία και Μεγάλη Παρασκευή, είναι μέρα αυστηρής νηστείας και εκκλησιασμού. Αφού από βραδύς στολιστεί ο Επιτάφιος, είθισται οι πιστοί να επισκέπτονται στα κοιμητήρια τους αγαπημένους τους που αναπαύονται εκεί, όπου και τελείται το απόγευμα η σχετική Ακολουθία του Επιταφίου. Επίσης ένα παλιό έθιμο που το κατήργησαν οι παλιοί Μητροπολίτες της Κω, ήταν το εξής. Την Μεγάλη Παρασκευή, όποιος είχε φρέσκο πεθαμένο, όπως λένε έπαιρνε μια μεγάλη λαμπάδα, την έντυνε με μαύρες και μοβ κορδέλες και την έβαζε δίπλα στον Επιτάφιο, όπου εκεί συνήθως έλεγαν διάφορα μοιρολόγια όπως αυτό.

‘Σήμερον μαύρος ουρανός, σήμερον μαύρη μέρα

που Εσταυρώσαν το Χριστό, των πάντων Βασιλέα.’

Το Μεγάλο Σάββατο, οι ιερείς σκορπούν λαμπρίτσες, δηλ άγριες λεβάντες και δαφνόφυλλα, όταν αναγγέλλουν το χαρμόσυνο μήνυμα της πρώτης Ανάστασης με το

‘Ανάστα ο Κύριος κρίνων την γη’.

Οι νοικοκυρές το μεγάλο Σάββατο, ασχολούνται με το μαγείρεμα ή την προετοιμασία του σφαγμένου αρνιού ή κατσικιού, καθώς και της μαγειρίτσας.

Αργά το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, όλοι οι πιστοί είναι ξεσηκωμένοι και κρατώντας λευκά κεριά, περιμένουν τον ιερέα να τους πει, ‘Δεύτε λάβετε Φως εκ του ανεσπέρου Φωτός’.

Η λαμπροφόρος Ανάστασης, ξεκινάει από τα μεσάνυχτα όπου μετά ο Ιερό Ευαγγέλιο της Αναστάσεως, αναγγέλλεται το χαρμόσυνο μήνυμα, με το ‘Χριστός Ανέστη. ‘

Φυσικά τα παμπάλαια έθιμα, με τις εκκωφαντικές κροτίδες και τα βεγγαλικά, δεν λείπουν όπως και το τσούγκρισμα των αυγών, αλλά και το φιλί της Αγάπης σε συγγενείς και φίλους.

Η Δεύτερη Ανάσταση, γιορτάζεται με το ξεκίνημα του πρωινού της Κυριακής και με την περιφορά του λαβάρου της λαμπροφόρου Αναστάσεως, στην πόλη από τη μια Εκκλησία μέχρι την άλλη. Επίσης ο Εσπερινός της Αγάπης, δηλ η Δεύτερη Ανάσταση, γίνεται και το απόγευμα στις Εκκλησιές.

Φυσικά η ημέρα της Λαμπρής, που συνήθως είναι ηλιόλουστη και λαμπερή, συνοδεύεται από την κατανάλωση του αρνίσιου ή κατσικίσιου κρέατος, στην πήλινη λεκάνη, είτε στον γκαζοντενεκέ στον ξυλόφουρνο, είτε τελευταία στην σούβλα του οβελία, με άφθονο κρασί, γλέντι, χορούς, πολύ κέφι και θερμές ευχές.

Καλό Πάσχα.

Ξανθίππη Αγρέλλη

ΒΙΝΤΕΟ από Δημοτική Τηλεόραση Κυριακή των Βαΐων

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Δείξε το βίντεο αυτό στα παιδιά σου,όπως το έδειξα και εγώ στο δικό μου καιν συγκεκριμένα εκεί στο μήκος 1:08 και ρώτησα μετά πως αισθάνονται.Ρώτησε τα πως η γιορτή της Αγάπης και της Συγχώρεσης χωράει τέτοια βαρβαρότητα,όπως βλέπεις το αρνί νοιώθει οικειότητα ,είναι ήμερο και δεν καταλαβαίνει πριν το πατήσει ο Χριστιανός και το σφάξει.Που χωράει τόσο μίσος στο σύμβολο της Θρησκείας μας..Ξέρεις Ξανθίπη μου ο πόνος,είναι πόνος και όλα τα πλάσματα πονάμε ,ακόμα και οι πρωτόγονες θυσίες με ιστορία που ξεκινάει απ την Παλαιολιθική Εποχή θα πρέπει να πάρει θέση η Εκκλησία μας που διδάσκει τον λόγο του Ιησού.Αναρωτιέμαι κ.Ξανθίπη έχετε πονέσει ποτέ σας?Έχετε εξηγήσει στα παιδιά σας ότι 3 εκατομμύρια πλάσματα του Κυρίου έρχονται στο πιάτο μας υποφέροντας τόσο Βασανισμό?Σας έχουν ρωτήσει κάτι παρόμοιο τα παιδιά σας ή τα εγγόνια σας.
    Εξαιρετικά αφιερωμένο το Βίντεο στους έχοντες Χριστιανική Συνείδηση :

    https://www.youtube.com/watch?v=rIYKtdGZ0a8&feature=youtu.be

  2. Ειλικρινά ντρέπομαι...για την πλάνη,για τον σκοταδισμό,για την υποκρισία.

    Ο Υιός του θεού και πλάστης όλων δεν είπε να εορταστεί η Ανάσταση του με αυτό το Βάρβαρο έθιμο.Δεν τράβηξε τόσο πόνο στον Σταυρό του Μαρτυρίου,τέτοια κακομεταχείριση,τέτοιο Βασανισμό,ραπίσματα,φτυσίματα για να κάνουμε τα ίδια στο πιο πράο ζώο ,που συμβολίζει το Πάσχα.Είναι ντροπή και αίσχος και έπρεπε όλοι να μεταδώσουμε στις επόμενες γενιές το αληθινό νόημα της αγάπης,της ευαισθησίας…Μόνο αμόρφωτα ‘κούτσουρα’ πνευματικά όντα,κάτω απ΄την πλάνη και την αμορφωσιά τους,δεν θ άκουγαν αυτήν την κραυγή πόνου τέτοιου Βασανισμού.Ας δείξουμε το βίντεο στα παιδιά μας,να δουν το βλέμμα του άτυχου ζώου,που λες και πάνω του ξεσπά ο κάθε ‘Χριστιανός’ για την Σταύρωση του Σωτήρος. Κρίμα που τέτοια έθιμα ντροπιάζουν και ‘λεκιάζουν’ την Θρησκεία μας!!!!! Δεν είναι τυχαία τα ‘τόσα’ που μας συμβαίνουν…

  3. ΦΙΛΕ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΕΧΩ ΠΟΝΕΣΕΙ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΑΚΙΑ ΑΛΛΑ ΦΥΣΙΚΑ ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΝΑΝΕ ΠΙΟ ΠΟΛΥ. ΟΜΩΣ ΣΕ ΕΡΩΤΩ ΕΝΑΣ ΚΟΥΚΟΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ;;;; ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΑΛΛΟΙ ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΑΙΩΝΩΝ.;;;; ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΕΠΤΑΜΙΣΙ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΥΡΙΑ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΗ ΓΗ. ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ;;; ΟΜΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΕΒΑΣΤΟΥΜΕ.. ΣΚΕΦΤΗΚΑΤΕ ΠΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΕΟΦΑΓΙΑ ΟΠΩΣ ΑΛΛΟΙ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΑ ;;;; ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ